Bråkigt i Malmö

De senaste dagarna har det varit stökigt i en stadsdel i Malmö. Sophus har bränts upp/ned och folk har kastat sten mot utryckningsfordonen.

Hörde idag på radio (Studio Ett, P1) en diskussion om det här. Orsaken till bråken sa debattörerna berodde på att många i den här stadsdelen har en svår psykisk bakgrund, på att man är väldigt trångbodda i stadsdelen och att det finns väldigt många arbetslösa där.

När det gällde trångboddheten så har jag för mig att någon sa att det kunde bo 15-20 personer i en etta. Kan det verkligen stämma? Jag trodde att sådan trångboddhet inte längre existerade i Sverige. Jag trodde att statarlängor var avskaffade och att i och med standardhöjningen när det gäller bostäder från ca 1930-talet och framåt så hade vi avskaffat sådan akut trångboddhet.

Och den psykiatriska vården i landet bör förbättras. Det är skrämmande med hela stadsdelar med psykiskt störda människor. Och självfallet skapar det sociala problem när psykiskt störda, arbetslösa människor söker sig till en och samma stadsdel och flyttar in 15 pers i en etta. Inte så att jag har förståelse för att dom tänder eld på sophus och sedan kastar sten på brandbilarna för det, men ändå.

Minister som är ansvarig för bostadspolitiken, minister som är ansvarig för psykiatrisk vård och minister som är ansvarig för arbetsmarknad har mycket att göra. Och vilken minister skickar regeringen nu för att besöka den här stadsdelen i Malmö? Jo, integrationsministern. Hallå!? Problemen i Malmö beror på trångboddhet, arbetslöshet och psykiska problem hos befolkningen. Är det något integrationsministern har med att göra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback