Barnevik låter som en feminist

Igår såg jag Agenda i SVT. Karin Hübinette intervjuade Percy Barnevik. Ni kommer väl ihåg Barnevik? Det var han som körde ABB i botten och sedan fick en fallskärm på några hundra miljoner för besväret. Nu ska han, hör och häpna, bekämpa fattigdomen i världen. Jo, det är sant! Fast han hjälper bara kvinnor.

Här är ett utdrag från intervjun:

Karin Hübinette: -Varför fokuserar ni just på kvinnor?


Percy Barnevik
: -Ja, det är helt enkelt så att kvinnorna är dom som är ansvarstagande och jobbar hårt. Dom dricker inte, spelar inte och håller ihop familjen. Männen kan man tyvärr inte lita på.


KH
: -Du låter som en riktig feminist.


PB
: -Ja, det gör jag kanske, men det är den hårda verkligheten. Så är det. Och man säger på bankspråk att kvinnorna är bankable, dom får lån utan säkerhet. Männen får det inte. Jag hade ett exempel för ett år sedan, delstatsregeringen sa till mig "Barnevik, borde du inte ge några män en chans också och se om dom verkligen är så dåliga?". Okej, det kommer en delegation av män *skratt*. Dom berättade om hur bra dom var, skötte barn hemma och var moderna män och så där, och så fick dom då låna hand in hand av mig själv, för bankerna vägrade. Vad händer vid första amorteringstillfället - ursäkter, ursäkter. 'Det hade varit torrt' och 'kryddodlingen gick inte', dom 'hade varit sjuka' och behövde anstånd. Kvinnorna tiger och betalar, männen snackar och betalar inte.




Karin Hübinette har rätt. Percy Barnevik låter som en äkta feminist. Fi fan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback