Abortexport

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är jag i princip positiv till att det är tillåtet med abort. Det här inlägget ska inte handla om abort mer än som ett exempel i en fundering.

Igår såg jag ett nyhetsinslag på tv (minns inte vad det var för program) som handlade om att Sverige kan komma att ta emot gravida utländska kvinnor från länder där abort är förbjudet och låta dom göra abort här.

Är det ok av Sverige att göra så? Jag tänker på att om t.ex. Polen har valt att ha restriktiva regler för abort, är det då sjysst mot Polen av oss att erbjuda polska kvinnor att åka hit och göra abort? Är det respektfullt av oss mot den polska demokratin?
 
Ponera att Åland skulle börja erbjuda svenska kvinnor att åka dit och göra abort fram till 9:onde månaden... skulle vi tycka att det var sjysst av Åland? Eller om dom skulle legalisera heroin (köra heroin-kryssningar från Grisslehamn) eller göra något annat som verkligen skulle vara motbjudande för oss? Kanske legalisera könsstympning av flickor och erbjuda könsstympningskryssningar till Mariehamn? Jag tror vi skulle vara måttligt förtjusta om Åland gjorde något sådant.

Det bästa vore om Polen själva bestämde att abort skulle vara tillåtet.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Huruvida man ska erbjuda kvinnor från länder där det är förbjudet att abortera ett foster, att komma hit och få ingreppet utfört, är en moralisk fråga. Och eftersom det är bevisat att dessa kvinnor ofta gör illegala aborter i sina hemland, utan korrekt rehabiliteringsvård o d, är det en skyldighet att ett land som Sverige ska kunna bistå med denna vård.

Makthavarna i dessa länder har knappast kvinnans bästa i åtanke när sådana lagar stiftas. I ett (hyffsat) jämställt land ska vi värna om var och ens rätt att bestämma över sitt eget liv!

2007-04-16 @ 20:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback