Inget folkmord i Darfur

Utrikesminister Carl Bildt höll idag i riksdagen ett tal om utrikespolitiken. Han fick skarp kritik av oppositionen för att han inte kallade kriget i Darfur för folkmord. Men han sa att kriget där drabbade "inte minst kvinnor och barn". Menar han att män inte drabbas så mycket? Eller menar han att det är extra hemskt att kvinnor och barn drabbas?

Jag har hört rykten om att FN tvekar om att kalla kriget i Darfur för folkmord eftersom mördandet i så hög grad är riktat mot just män. Det är alltså inte ett helt folk som mördas utan mestadels (civila) män, och då kvalificerar det inte till etiketten folkmord. Men källan till det där är osäker så jag ska inte uttala mig säkert om det. Men skulle det stämma så vore det väl ironiskt att utrikesministern inte pratar om ett folkmord men pratar om att främst kvinnor och barn drabbas, medan FN inte pratar om ett folkmord eftersom främst män drabbas...

Fotnot till detta: jag tycker också att det känns värre när barn drabbas av krig. Men jag förstår inte varför man ska a) relativisera människors värde (antyda att det är värre om vissa drabbas än andra) och b) varför man nödvändigtvis måste klumpa ihop kvinnor & barn i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback