Var står Sverigedemokraterna på höger-vänster-skalan?

Häromveckan presenterades en undersökning som visade att få människor vet något om Sverigedemokraternas politik. Med risk för att jag minns fel så har jag för mig att det var 16% av befolkningen som inte vet om Sverigedemokraterna står till höger eller vänster på den politiska skalan. Självklart presenterades det som att 16% inte ens vet det. På sätt och vis anmärkningsvärt eftersom partiet alltid utmålas som högerextremt. Men jag tycker också att det är svårt att placera in SD på höger-vänsterskalan. Jag vill helst kalla SD vänstertraditionellt, där partiet mest liknar dom gamla Socialdemokraterna men med inslag av kristdemokrati och en smula miljöpartism på toppen. Vad blir det? En smula svårplacerat.

Ett konkret exempel på svårigheten att placera SD på höger-vänster-skalan:

Som jag uppfattat det så vill SD ha höga ersättningsnivåer i a-kassan. Dom skulle förmodligen gå med på att återställa den till 80% som (s) vill. SD vill ha en stark välfärd. Men samtidigt så är SD företagarvänligt och vill göra det lättare att driva företag. Dom sneglar på den danska modellen som brukar kallas flexicurity, där det är lätt att både anställa och avskeda folk. Som ni kanske har hört så tänker svenska LO dra igång en kampanj mot SD där partiet ska utpekas som arbetarfientligt (SD ska tydligen alltid utpekas som fientligt mot någonting).

Jag tycker den här modellen verkar alldeles utmärkt. Jag tycker vi ska ha en stark välfärd där samhället tar hand om dom arbetslösa. Och samtidigt så ska företagen få inrikta sig på företagande och inte behöva ha något ansvar för arbetslösa. Ett företag ska inte behöva "gå och dras med" (ursäkta uttrycket) arbetskraft som dom inte behöver. Vad jag förstår så föreslår SD att man ska minska arbetarnas inflytande över företaget och istället införa en slags informationsplikt, där företaget måste informera arbetarna i så god tid som möjligt om förväntade neddragningar. Alla ska veta om dom har jobbet kvar på måndag, så att säga.

Men OM företaget bedömer att neddragningar i personalen är nödvändiga så tycker jag att företaget ska ha rätt att göra det snabbt och smidigt och utan större krusiduller. Den anställde som blir av med jobbet ska då veta att samhället ställer upp med ett bra trygghetssystem. Jag tror att ett sådant system skulle vara bra för företagen, människorna och samhället. Men var ska man placera det på höger-vänster-skalan? Inte vet jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback