EUfördraget skyddar ALLA medborgare nästan lika bra

Det går att säga mycket om EUs nya fördrag som det beslutats om nu i midsommarhelgen. Som ni kanske vet så är jag positivt inställd till Sveriges medlemskap i EU och jag ser gärna ett starkare EU, så det som många EU-kritiker ser som ett hot ser jag som en möjlighet.


I det nya fördraget så ingår bland annat en slags rättighetskatalog. Alla medborgare i EU ska få någon slags lista på medborgerliga rättigheter som ska garanteras, och man ska kunna få det prövat i domstol om man anser att någon rättighet kränkts. Det tycker jag låter jättebra! Ska bli verkligt spännande att se den där rättighetskatalogen.


Idag hörde jag på debatt om fördraget i Studio1 i P1. Hillevi Larsson, riksdagsledamot för (s), försvarade fördraget. Så här inledde hon: "Jag måste säga att jag är förvånad att vi från svenskt håll ändå fick igenom så mycket som vi fick. Till exempel så införs det nu grundläggande rättigheter för alla medborgare i EU, och man kan till och med gå till domstol om dessa rättigheter kränks. Till exempel handlar det om rättigheter för kvinnor och barn, det handlar om social trygghet, rätten till utbildning, dom grundläggande demokratiska rättigheterna - yttrandefrihet till exempel, och till och med strejkrätt och MBL införs".


Till exempel så införs det nu grundläggande rättigheter för alla medborgare i EU, och man kan till och med gå till domstol om dessa rättigheter kränks. Till exempel handlar det om rättigheter för kvinnor och barn

Grundläggande rättigheter för alla medborgare, säger hon. Det första exemplet på rättigheterna som alla medborgare ska åtnjuta är särskilda rättigheter för kvinnor och barn. Rättigheter som ska gälla alla utom män, om man hellre vill uttrycka det på det sättet.


Jag tänkte väl det! Det lät alldeles för bra när dom pratade om rättigheter för alla! Suck! Ja, men det är bara att bita ihop och komma igen. Vi får inte ge upp. Kanske kan vi på sikt ändra den här rättighetskatalogen över grundläggande medborgerliga rättigheter att gälla alla medborgare oavsett kön.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback