Pojkar är pojkar och flickor är flickor.

Skilda läger bra för både pojkar och flickor är rubriken på en artikel i gårdagens Gefle Dagblad. Det är Unga Örnar (s) som i år ska ha skilda läger för tjejer och killar. Dessutom ska dom ha ett mamma-barn-läger (pappor göre sig ej besvär).

Lägren ska uppfostra pojkar och flickor olika eftersom flickor och pojkar är olika. Flickorna ska lära sig att ta för sig och killarna ska få möjlighet att uttrycka sig. Annars är det så att flickor tar över pysslet medan killarna tar över i dom fysiska aktiviteterna.

Först blir jag såklart förbannad på det här. Att utgå från att pojkar är si och flickor är så är fel, tycker jag, till skillnad från Unga Örnar (s). Det låter snudd på feministiskt. Jag skulle hellre vilja att man delade in barn efter hur dom faktiskt är, och att dom som behöver pushas hamnar i en grupp och dom som behöver lära sig uttrycka sig verbalt hamnar i en annan.

Sedan inser jag att jag förmodligen skulle ha älskat ett sådant här pojkläger när jag var liten! Jag tänker mig det här pojklägret som att man tonar ner dom fysiska aktiviteterna och istället får sitta och prata med varandra. Förmodligen har man också regler om att ingen får avbryta och att alla ska kunna få komma till tals. Skulle ha passat mig perfekt! Jag har aldrig gillat sport och sådana saker, utan har alltid gillat att sitta och småprata om känslor och relationer. Jag har mycket hellre suttit och lagt en pärlplatta och småpratat med kompisarna än gått ut och spelat fotboll. Dessutom har jag alltid haft lite svårt att göra min röst hörd i större grupper, så regler om att alla måste lyssna och låta alla prata verkar jättebra. Kort sagt så hade jag nog stortrivts på ett sådant där pojkläger!

Lägret hade förmodligen inte utvecklat mig ett dugg, men trivts hade jag definitivt gjort. Om målet var att utveckla mig - bredda min repertoar, så att säga - och göra mig bra på sådant jag inte var så bra på så borde jag istället ha åkt på flicklägret. Men, ni vet hur det är, man kan ju inte alltid ha rätt kön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback