SD vill inte ha integration?

Läser idag en notis i Gefle Dagblad med rubriken SD vill inte ha integration. Igår var det tydligen debatt i kommunfullmäktige i Gävle om kommunens s.k. mångfaldspolicy. SD ville att stycket om inegration skulle strykas. Jag vet inte vad som stod i stycket, men jag blir helt bestört om SD inte vill ha integration. Det är ju en kärnfråga för partiet! Nej till mångultur utan integration istället, kan man säga för att uttrycka det kortfattat. Att då i en mångfaldspolicy stryka ett stycke om integration... jag tar mig för pannan. Stryk styckena om mångkultur istället!

Jag får nog ta och läsa igenom protokollet från kommunfullmäktige när det läggs ut på nätet.

En annan sak som står i notisen är att SDs förslag om att kommunen ska förbjuda politisk diskriminering inte röstades igenom. Jag vet att Nykvarns kommun infört ett förbud mot politisk diskriminering efter ett förslag från SD. Att SD så gärna vill ha igenom ett sådant här förbud beror förmodligen på att dom gång efter annan fått problem med att hyra lokaler av kommunen för sina möten. Diskriminering på grund av politiska åsikter förblir alltså tillåtet i Gävle kommun.

Kommentarer
Postat av: Engelbrektsson

Integration innebär att två delar integreras i varandra, och blir en helhet, man ger och tar. Alltså att svenskarna ska bli lite som invandrarna, och invandrarna lite som oss. SD vill istället att de ska ta seden dit de kommer. Assimilation.

Postat av: vmm

Jag ser det som att integration syftar till att få en gemensam kultur (till skillnad från mångkultur, där man vill ha ja, mångkultur). Assimilation är ett sätt att få integration.
Om jag förstått antropologin rätt så integreras kulturer alltid genom assimilation. Den starkare kulturen "kör över" den svagare kulturen. Vissa ytliga saker såsom matvanor och musik kan leva kvar och spridas, men i dom fall där det inte uppstår mångkultur utan integration så är det assimilation som gäller. (vi talar tunga kulturella saker såsom förhållande mellan individ-familj-samhälle, förhållande mellan man och kvinna, vuxen och barn, synen på natur-samhälle-teknologi, andlighet och materiella ting, ansvar, skuld, synd, ideal mm). Dom där tunga kulturella sakerna ändras svårligen, men dom assimileras till den starkare kulturens värderingar ifall vi ska kunna prata om integration. Assimilering. Så länge kulturerna inte har integrerats så tycker jag vi per definition har mångkultur.

2007-06-19 @ 20:58:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback