Svettigt Studio1

Jag har precis lyssnat klart på dagens Studio1 i P1. Svettigt. Det var en en debatt om Barnahus, alltså att barn som misstänks ha blivit utsatta för brott inte ska slussas runt mellan myndigheter utan att myndighetspersoner ska slussas till barnen. Ett alldeles utmärkt förslag och som jag vet Sverigedemokraterna stödjer. Höll på att få något anfall när jag hörde i debatten i Studio1 (kommer inte ihåg vem som sa det, så upprörd blev jag) att kvinnor också skulle få ingå i det här med barnahus. Inte så att jag tycker det är dåligt. Jag tycker det är viktigt att brottsutsatta människor får en så smidig resa som möjligt genom myndighetssverige. Att valsa runt mellan polisförhör, besök på socialtjänst och sjukhus och kanske andra ställen är inte bra. Samla alla samhällets instanser. Men barn och... inte alla vuxna... utan KVINNOR föreslås ingå i det här systemet.

Att det där gäller barn tycker jag är rimligt. Det borde gälla alla, men börja med barn. Dom är ömtåligare än vuxna. Barnahus är bra.

Men nu ska det vara barnahus och kvinnohus! Barn och kvinnor hänger ihop, som någon sa i Studio1. Ja, tyvärr. Kvinnor ses inte som vuxna och det leder till konsekvenser för både kvinnor och män. Män som utsatts för brott får inte gå till "Barnahuset för barn och kvinnor". Kvinnor som utsatts för brott ska däremot behandlas som barn i rättsprocessen.

----------

Ett annat inslag i Studio1 i P1 handlade om regeringens 100-miljoners-satsning på kvinnligt företagande. Trots att Sverige kallas världens mest jämställda land så ligger Sverige på 23:e plats i Europa när det gäller kvinnligt företagande, berättar näringslivsministern. Kanske ett tecken på att jämställdhet och andel kvinnor som startar företag inte har med varandra att göra, tänker jag.

Näringslivsministern berättar att förra gången det var en borgerlig regering så infördes flera olika stöd till kvinnor som ville starta företag, och det hade GETT RESULTAT. Ja, såklart det gav resultat om det var andelen kvinnliga företagare som man mätte. Åtgärderna som jag kommer ihåg var att staten gav manliga företagare lån på mellan 50 tusen och 1 miljon och kvinnliga företagare lån på mellan 25 tusen och 1 miljon, samt att kvinnliga företagare fick starta-eget-bidrag i 12 månader medan män fick starta-eget-bidrag i 6 månader. Det gav resultat. Jag avslutar med att berätta att grundlagen förbjuder könsdiskriminering utom när det gäller värnplikt och när det gäller åtgärder som leder till ökad jämställdhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback