Avskaffa hemförsäkringen!

Den borgerliga regeringen har fått mycket kritik för att dom sagt att dom vill göra a-kasseförsäkringen obligatorisk. Det ska alltså vara obligatoriskt att ha en arbetslöshetsförsäkring.

Jag tycker obligatorisk arbetslöshetsförsäkring är ett alldeles utmärkt förslag. Se det som en skatt som ger oss ett extra skydd. Välfärd.

Jag hör just nu på ett program i SRs P1 som berättar om vad som händer med svenskar som råkar ut för katastrofer utomlands. Tsunamin i Thailand och kriget i Libanon är dom exempel som tas upp. Det påpekas att svenskar utomlands inte har någon självklar rätt att få hjälp från Sverige och att vi i princip får klara oss själva så fort vi lämnar landet.

En person från SOS International intervjuas och han berättar (så klart) att dom på alla sätt och vis försöker hjälpa personer som befinner sig utomlands och är i nöd, men att man alltid måste läsa det finstilta när det gäller den resa man köpt och vilka rättigheter man har (t.ex. till sådant som vård och hemresa).

Det intressanta är att han säger att har man en svensk hemförsäkring så har man ett hyggligt bra skydd. Man kan få hemresa och vård och... ja, jag ska inte gå in på detaljer, för dom ska du läsa om i villkoren för din hemförsäkring. Men har man en hemförsäkring så kan man få...

Att inte alla har en hemförsäkring är skandal. Och vi ska inte kritisera dom personer som inte tecknat en hemförsäkring, utan vi ska kritisera dom politiker som inte gjort hemförsäkringen obligatorisk. En obligatorisk hemförsäkring skulle vara en extra skatt och såklart kosta pengar, men det finns något väldigt bra med att om vårt hus brinner upp, vi drabbas av kris eller katastrof, så står samhället där och ställer upp för oss. Vi får hjälp av samhället. När vi kan så hjälper vi samhället (t.ex. betalar skatt) och när vi behöver hjälp så ska vi få hjälp av samhället. Det här tycker jag är en jätteviktig princip och som måste gälla i samhället. Det är så viktigt på många sätt.

Min slutsats är att jag tycker att vi ska göra hemförsäkringen obligatorisk. Ingen ska få vara utan hemförsäkring. På sätt och vis kan man säga att jag tycker att hemförsäkringen ska avskaffas. Jag tänker så här: hemförsäkringen ska avskaffas och försäkringsskyddet ingår istället i systemet för skatt och bidrag. Jag är inte främmande för att privata bolag ska få administrera det hela. Försäkringskassan behöver inte ha monopol utan det kan vara Folksam eller Länsförsäkringar eller någon annan som kan ta hand om din försäkring. Staten kan gärna sköta en upphandling med privata försäkringsbolag och med skattepengar så får vi alla något som kan betecknas som hemförsäkring. Det privata försäkringsbolag som kan erbjuda "mest pang för pengarna", dvs ge oss mesta möjliga försäkring för minsta möjliga pengar, ska få uppdraget.

Men jag tycker att alla ska ha hemförsäkring!!
 
Man ska känna att man har ett grundläggande skydd och stöd från samhället om man råkar ut för hemska saker, och det där skyddet ska man känna att man har oavsett var man befinner sig. "Du är svensk, och vi ställer upp för dig och hjälper dig" är det du ska känna. Utomlands... inomlands... spelar ingen roll. Och det är också viktigt att man känner skyddet. Jag pratar inte skyddets storlek nu utan känslan. Det individuella ansvaret och att du får ta konsekvenserna av dina egna handlingar hotas inte av det faktum att we will help you!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback