Bilda ett demokratigarde!

Ni har kanske hört att Sverigedemokraterna har haft väldigt svårt att hitta en möteslokal för sitt riksårsmöte. Hotell och möteslokaler har utsats för hot av politiska motståndare och arrangemangen har ställts in pga bristande säkerhet.

Polisen har inte tillräckliga resurser för att kunna garantera säkerheten för mötet och väktarfacket (Transport) har sagt att väktare inte får användas eftersom det är för farligt arbete. Slutsatsen är att SD inte kan hålla sitt riksårsmöte, men det verkar nu ha fått sin lösning eftersom en kommun i södra Sverige ställer upp med lokaler.

Att organisationer inte kan hålla möten pga bristande säkerhet är naturligtvis ett jätteproblem för Sverige. Jag... ja... grät faktiskt när det här höll på som mest. Jag grät över vår förlorade demokrati. I en demokrati SKA partier kunna hålla sina möten. När det gäller mötesfrihet så tänker vi nog mest på att staten inte ska ha rätt att ingripa mot möten, men det handlar också om att staten ska kunna garantera att möten kan hållas. Det verkar vara lite si och så med det idag.

Nu till mitt förslag:

När nu varken polis eller väktare kan se till att organisationer kan hålla sina möten så kanske vi får ta saken i egna händer. Vi, alltså du och jag och många andra, kan bilda ett demokratiskydd. Den enda uppgiften vore att se till att organisationer kan hålla sina möten. Det skulle vara som ett slags medborgargarde. Helt obeväpnade skulle vi kunna slå en ring, typ hålla varandra i handen, kring mötena. Vi skulle vara helt obeväpnade, men ha kamerorna redo. Ger någon sig på oss så ska den veta att någon minut senare så finns bilderna på attacken över hela internet. Och VEM skulle tycka det såg snyggt ut att ge sig på 1000 obeväpnade demokratiförespråkare? Ingen. En ring med 1000 obeväpnade och kameraförsedda demokratiförespråkare skulle nog avskräcka dom flesta från en attack.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ingå i ett sådant här demokratimedborgargarde. Jag VILL försvara demokratin. Jag VILL att även dom organisationer som tycker väldigt dumma saker - enligt mig - ska få hålla sina möten.

Det här "demokratigardet", eller vad man ska kalla det, ska vara helt opolitiskt, alternativt att ALLA partier ingår i styrningen, och ha som enda mål att alla demokratiska organisationer ska kunna hålla sina möten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback