Demokrati

Jag älskar demokrati. En man - en röst. Åsikter ska stötas och blötas och i slutändan så avgörs vem som har "rätt" i ett allmänt val. "Vinner" dina åsikter så får jag leva med det, men jag kommer såklart att fortsätta min argumentation i väntan på nästa val.

Det som nu börjat gnaga i mina tankar är det här:

Ni har kanske hört att FN:s råd för dom mänskliga rättigheterna nyligen beslutat att kritik mot islam är ett brott mot dom mänskliga rättigheterna eftersom det kränker muslimer. Invändningarna att det är en mänsklig rättighet att få kritisera religion avfärdades (det är nu bara förbjudet att kritisera islam, det går fortfarande att kritisera t.ex. kristendomen).

Sverige röstade emot det här förbudet att kritisera islam.

Hur ska man då förhålla sig i den här situationen? I FN har alla länder 1 röst, och besluten fattas demokratiskt. Det finns om inte annat så en förbaskad moralisk skyldighet att följa demokratiskt fattade beslut. Sverige röstade emot beslutet. Våra folkvalda och förhoppningsvis demokratiskt tillsatta representanter för oss i Sverige ville inte ha något islamkritikförbud.

Är det då rätt eller fel att vi i Sverige, du och jag, ska anses kränka dom mänskliga rättigheterna om vi säger att vi inte gillar islam? Är det demokratiskt eller odemokratiskt att förbudet gäller oss?

Det är här dilemmat inträder, för beslutet är ju både demokratiskt och odemokratiskt. Vi i folket har valt en regering som har valt att inträda i FN och därmed accepterat att beslut där ska påverka oss i Sverige, och om FN då beslutar om något så är det bara att tacka och ta emot. Vi i Sverige kan ju såklart rösta emot, men vill dom flesta andra något annat så ja, då är det det som gäller. Samtidigt så har dom av oss demokratiskt utsedda politikerna i den här islamkritiksfrågan valt att säga emot.

Vi i Sverige röstar emot att ett islamkritiksförbud införs. Men på grund av att demokratin ska respekteras ska förbudet införas...

Okej, nu finns det säkert många här som tycker att det är bra att vi inte ska få kritisera islam, men vad säger ni om FN kräver att det ska bli obligatoriskt med kvinnlig könsstympning? Länder som Somalia, Tchad, Sudan och Etiopien kanske har röstat för det i FN och nu har FN beslutat om det. Dom vill ha det så, och nu är det bestämt. Eller om det beslutas att det ska införas en statlig censur av media? Länder som Kuba och Nordkorea har kanske röstat för det. Och vad ska vi säga om SaudiArabien tycker att "det här med mänskliga rättigheter är överskattat"? Sverige har förmodligen varit emot alla dessa beslut.

Har vi då en demokratisk skyldighet eller en "oskyldighet" att införa dessa saker? Ska vi legalisera omskärelse av flickor i Sverige för att folket i Tchad tycker att vi ska det? Eller ska det fortsätta att vara förbjudet för att folket i Sverige vill det?

Det här är en väldigt svår fråga som egentligen inte har något svar. Kanske utmynnar den i frågan om det här med stora unioner verkligen är något bra. Ska halva EUs budget gå till stöd till bönder trots att dom flesta i Sverige är emot det - vi har ju faktiskt röstat för att gå med i EU? Ska "sura" och "dåliga" beslut accepteras från FN - vi har ju faktiskt en demokratisk majoritet för att vi ska vara med i FN?

Och egentligen kan man problematisera det här ytterligare, för det här komplexa förhållandet mellan stat och union finns också mellan samhälle och individ. Jag tror ju att lösningen (om det nu finns någon lösning) handlar om "naturliga unioner". En naturlig union är en union som känns rätt. Människor styrs av känslor så att något känns rätt ska inte avfärdas. Om jag snackar om mig själv, så känns Sverige rätt som en union av människor. Det håller väl kanske på att uppluckras, men det är så viktigt att vi känner att Sverige är en rättmätig union. Jag kommer att acceptera demokratiskt fattade beslut i den här unionen av individer som kallas Sverige just för att jag accepterar Sverige som en union. Skulle Sverige besluta att flickor ska omskäras skulle jag motvilligt acceptera det (men argumentera emot det och rösta emot det i nästa val) men skulle FN besluta att flickor i Sverige ska omskäras så skulle jag INTE acceptera det för jag har inte accepterat FN som union. Jag accepterar inte deras rätt att bestämma över mig.

Att upprätthålla känslan för "naturliga unioner" tror jag är jätteviktigt! Skulle jag inte känna att Sverige var en naturlig union och ha en legitim rätt att demokratiskt besluta om regler som jag personligen inte gillar så skulle jag inte bry mig om svensk lag, och det skulle förmodligen få väldigt dåliga följder.

Det kan tyckas paradoxalt att jag är för EU. EU är ju just en sådan här union som många inte känner är "naturlig". Jag tycker också att det är lite si och så med den saken... Men just därför vill jag stärka känslan av en naturlig union! Inför EU-nationalsång och hela köret! När jag blir lika glad över att någon från Portugal vinner VM i höjdhopp som när någon från Sverige vinner så är målet nått och då kan man på EU-nivå införa krav på raka gurkor och jag accepterar det som ett demokratiskt beslut. Ett dumt beslut, men ett demokratiskt fattat beslut.

Några konkreta förslag:

EU bör FÖRSTÄRKA alla känslor av samhörighet för att vi ska få mer förtroende för unionella beslut. Se på USA! Och släpp inte in Turkiet i EU nu för då får vi bara en union där människor känner ännu mindre att beslut känns demokratiska!

FN borde också förstärka alla känslor av samhörighet. Eller försvinna. Nuläget med ett mellanting är inte bra!

Vi i Sverige borde uppmuntra känslan för "svenskhet" för att stärka demokratin.



PS Det här är ett demokratiskt dilemma så jag har inga klara slutsatser och ska jag tjata om mångkultur så är det att jag tror det är mycket skadligt. Det upplöser unioner. Ska jag dra ut det i förlängningen så är unionsupplösande ideal ett hot mot en demokratisk civilisation eftersom våra samhällen bygger på en känsla av samhörighet..
 
Ursäkta mig att det här inlägget inte uttrycker någon klar ståndpunkt utan mest pekar på ett dilemma. Det kanske kan tolkas som en ståndpunkt också... DS

Kommentarer
Postat av: browneyed

Har du lust att besöka min blogg, läsa novellen och lämna en kommentar? =)

Postat av: vmm

Känns lite som att din kommentar inte hade att göra med mitt inlägg, men men. Jag kommenterar där.

2007-05-20 @ 13:12:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback