He's my kind of girl

I förrgår valde Liberala Kvinnor (Folkpartiets kvinnoförbund) en ny ordförande. Det blev Birgitta Ohlsson. Hon är en kvinna, om jag inte är felunderrättad.

En fundering jag fick var vad det här Liberala Kvinnor egentligen betyder. Alltså vad själva namnet syftar på. För det är inte så att förbundet bara tillåter kvinnor att bli medlemmar, utan det går utmärkt att vara man och bli medlem. Jag känner till en man som är medlem där, och det var inga problem för honom att bli medlem. Så ordet kvinnor i Liberala kvinnor syftar inte på biologiskt kön. Men vad syftar det på då? Det måste ju handla om något sätt att vara eller någon annan sorts egenskap som inte handlar om biologiskt kön. Vad skiljer Liberala Kvinnor från Liberala Män om vi inte snackar könsorgan?

Det är jättebra att alla får vara med i föreningen oavsett kön och att ordet kvinnor i namnet uppenbarligen inte syftar på biologiskt kön, men samtidigt så blir jag väldigt bekymrad över att det syftar på något annat... Att tillskriva kön olika egenskaper beroende på biologi är dumt, men att tillskriva kön olika egenskaper bara sådär ändå känns om möjligt ännu dummare. Skulle det syfta på någon slags mjukhet så blir jag nipprig. Exempel: skulle dom tillsätta en mjuk, lyssnande och empatisk man som ordförande för Liberala Kvinnor och motivera det med att han är så kvinnlig i sitt sätt så... ja, då blir jag inte glad. Det man har sagt då är inte att män kan vara mjuka utan man har förstärkt bilden av att kvinnor är/ska vara/bör vara mjuka.

Jag kanske får ta och skriva till Liberala Kvinnor och fråga vad dom menar med kvinnor och vad en kvinna är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback