Lågavlönad = kvinna = lågavlönad

Puss, puss Kommunal! I alla fall nästan! Jag blev så rörd i morse när jag hörde Kommunals ordförande Ylva Thörn berätta om nya avtalet i SVTs nyhetsmorgon. Hon sa att det varit väldigt viktigt att få ett bra avtal för dom lågavlönade kvinnorna, men också för dom lågavlönade männen. Åh, puss! Hon sa inte bara att hon ville ha ett bra avtal för lågavlönade kvinnor den här gången. Det var nog snudd på första gången.

Det var så himla härligt att höra! Jag höll på att tappa hakan, fick tårade ögon och tänkte... men vill hon verkligen ha högre löner för... alla lågavlönade Kommunalare!?

När jag kommit till sans så undrade jag ju lite varför det då varit nödvändigt att säga att man vill ha högre löner för lågavlönade kvinnor och för lågavlönade män. Måste hon räkna upp könen på dom lågavlönade hon vill ha högre lön för? Ja, i och för sig kanske det var nödvändigt eftersom hon bara brukar säga att hon vill ha högre löner för lågavlönade kvinnor.

På kvällen i Aktuellt lät det dock som vanligt. Då var det inte Ylva Thörn som hördes utan bara en speakerröst i inslaget om det här som sa att Kommunal nu förhandlat fram en lönepott som ska gå till lågavlönade kvinnor. Inget för lågavlönade män, således :(

Kommentarer
Postat av: Kanf keato

Håller med dig, det är lustigt att män inte tas upp i debatten, utan bara kvinnor.
Ändå så visades det statistik i någon tidning (kommer inte ihåg vilken) att snitt lönen för personalen på dagis var högre hos kvinnor än hos män. Det skilde inte många hundra lappar i månaden, men ändå.
Fast det är klart, vi män som jobbar inom sånna yrken räknas inte som riktig män i statistik osv...

Postat av: browneyed

En fortsättning på novellen är publicerad :)

2007-05-27 @ 00:41:08
URL: http://browneyed.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback