Välfungerande demokrati?

Häromdagen nåddes vi av nyheten att (s) och (fp) bildar en allians i Upplands-Bro. Den kommunen har sedan valet i höstas haft en oklar politisk styrning eftersom det varit jämt mellan dom två blocken och (sd) har med sitt enda mandat haft en vågmästarroll.

Det var med anledning av läget i den här kommunen som frågan restes i debatten om det kanske skulle ske en grundlagsändring så att kommunala nyval blev möjliga. Det skulle väl röstas och röstas tills (sd) inte fick någon makt...

Jag tycker det är olyckligt för demokratin att nu (s) och (fp) bildat allians. Självklart är det bra att kommunen får en politisk styrning, men jag tänker så här:

Väljarna i Upplands-Bro kunde inte veta före valet att (s) och (fp) skulle bilda en allians. Dom som röstade på (fp) ville nog ha ett borgerligt styre och inte se till att (s) fick vara med och bestämma, och motsvarande gällde nog för dom som röstade på (s). Och det är också olyckligt att dom som röstade på (sd) genom poltiskt trixande inte får något inflytande alls.

Jag har i mina mörkaste stunder tänkt att om så (sd) fick 49% av alla röster så skulle dom andra partierna se till att dessa väljare inte fick något som helst inflytande på politiken. Det skulle då bildas en allians mellan alla andra partier, från höger till vänster, med det enda syftet att dom 49% som röstat på (sd) inte ska få något inflytande.
 
Jag tror det här skulle göra alla väljare väldigt besvikna. Inte bara (sd)-väljare, utan även alla andra väljare som ser sitt parti ingå allians med politiska motståndare. Väljarna kommer att känna att det spelar ingen roll vad dom röstar på, vare sig det är (sd) eller något annat parti, och i den mån det spelar någon roll så kan dom inte förutsäga konsekvenserna. (m) kan komma att ingå koalition med (v) bara det håller (sd) utanför... Okej, det var ett worst case scenario, men med tanke på Upplands-Bro så tycker jag inte vi ska bli förvånade om valdeltagandet sjunker och misstron mot politiker stiger. I grunden handlar det om tilltron till demokratin så det är något vi måste ta på allvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback