Friskis & Svettis har valt sida

Friskis & Svettis berättar i sin tidning Friskispressen stolt att fler och fler av deras lokaler börjar erbjuda träningspass enbart för kvinnor. Dom lovar att ingen man får vistas i lokalerna och dom låser också dörrarna för säkerhets skull.

Jag tycker det är upprörande av två skäl. Dels av jämställdhetsskäl. Varför ska jag som man inte få träna bara för att någon kvinna inte vill träna med män? Varför är det ok att diskriminera mig på grund av kön? Jag gillar inte det. Två motargument mot detta förs fram i artikeln, och det är att det finns så många andra pass där män får träna. Ja, och? Är det ett argument? "Jaja, lilla gumman, vi ger dig 200 spänn mindre i lön per månad bara för att du är kvinna. Men tänk på att du tjänar ju faktiskt 14800 kronor. Tänk inte på det du inte får utan på det du faktiskt får. Seså, iväg med sig, lilla gnällfröken".

Det andra argumentet är att om män vill ha ett eget pass så får dom väl fixa det då. Det tycker jag också är ett märkligt argument. Jag vill fan inte gå på något pass där jag släpps in just på grund av mitt kön lika lite som jag vill tvingas att inte få gå på ett pass på grund av mitt kön. Det blir ju inte rättvist och mindre diskriminerande om kvinnor diskrimineras på tisdagar och män på onsdagar.

Den andra stora anledningen till att jag är emot den här typen av regler är att det här handlar till stor del om muslimska kvinnor som inte vill motionera tillsammans med män. Friskis & Svettis säger att dom har tjejpassen för att ALLA ska kunna motionera (en man som blir utslängd för sin könstillhörighet för att ALLA ska kunna motionera måste nog tycka att det där med "alla" är märkligt definerat).

Jodå, jag vet att många muslimska kvinnor kommer från en kultur där dom inte får umgås med män eller visa sina kroppar för män. Men om vi då resonerar som Friskis & Svettis, nämligen att vi börjar könsuppdela allt i samhället, till exempel bussar, affärer, restauranger, utbildningar, sjukhus mm. så att ALLA ska kunna använda dessa... ja, vad kommer då att skilja vårt samhälle från Irans?

I så många år har det gått åt rätt håll, dvs. vi har minskat könsdiskriminering och könssegregering och nu verkar det gå åt helt fel håll igen. Jag är medveten om att om vi inte har könssegregering i samhället så kommer vissa att känna sig ovana och obekväma med det, men då får dom väl vara det då. Vad skulle till exempel hända om jag började kräva att jag ville ha muslimfria eller judefria tider i träningslokalen? Självklart skulle jag hänvisa till att om dom inte stängs ute så stängs jag ute. Ja, visst är det så, men då är problemet mitt och jag måste ändra mig och jag kan inte kräva att hela samhället måste ändra sig. Eller - visst kan samhället ändra sig men om vi kokar ner frågan till en enda enkel en: vill vi ha ett könssegregerat samhälle eller vill vi ha ett könsintegrerat samhälle? Friskis & Svettis har valt. Vad väljer ni?

Jag tycker inte vi ska bejaka utan bekämpa dessa kvinnors instängdhet.

Kommentarer
Postat av: Berit

Undrar om Friskis och Svettis drivs med skattepengar?

Postat av: vmm

Berit: Nä, jag tror faktiskt inte att F&S drivs med skattepengar utan mestadels av medlemsavgifter.

2008-05-18 @ 16:58:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback