Vårdförbundet skämmer ut sig

Just nu strejkar sjuksköterskor som är anslutna till Vårdförbundet. Jag tycker alla dessa strejkande ska sägas upp. Dom har inte rätt inställning till vården om dom låter folk ligga och lida för att dom ska få högre löner.

Jag tycker dom ska bytas ut successivt. Under tiden att tillräckligt många svenska sjuksköterskor utbildats och anställts kan vi anställa t.ex. norska sjuksköterskor. Det kräver såklart en kraftig löneförhöjning för att locka hit norska sjuksköterskor, men det tycker jag är helt ok. Jag är beredd att betala en högre skatt för att ge sjuksköterskorna en högre lön.

Vårdpersonal ska inte få strejka eftersom det låter människor lida. Att medvetet låta folk lida och sätta folks liv på spel för att man ska få högre löner är ett tydligt tecken på att man har helt fel inställning till vård av människor. Istället bör andra strejka åt sjuksköterskorna, dvs. i stort sett alla andra inom landstingskommunal verksamhet där inte sjuka människor eller människor i nöd drabbas.

Nu har den här strejken bedömts att den inte är samhällsfarlig, även om operationer av mycket svårt sjuka cancerpatienter skjutits upp. Visst kan man hävda att det inte är samhällsfarligt om folk ligger och har ont i onödan och några kanske till och med dör, men jag tycker det är samhällsfarligt om vi inte alltid alltid alltid har en sjukvård vi kan lita på. Den måste alltid fungera no matter what och om den inte gör det så är det samhällsfarligt. Och den här strejken skadar förtroendet för vården även när den tar slut; åker jag till sjukhus och behöver vård så vet jag ju inte om jag får träffa en sjuksköterska som är beredd att låta mig ligga och dö för att han eller hon vill ha mer pengar, eller om jag träffar någon annan.

Jag läser idag i GefleDagblad att snart kommer strejken att bryta ut här i Gävleborg. Landstinget vill ha fyra operationslag kvar här i länet: ett för akuta operationer, ett för canceroperationer som inte kan vänta, ett för akuta ortopediska operationer och ett för akuta kejsarsnitt och luftvägshinder. Vårdförbundet går dock bara med på ett operationsteam. Vilket ska landstinget välja? Ole-dole-doff.
 
Kanske kan man ordna en debatt om strejken mellan Vårdförbundet och anhöriga/efterlevande. Det skulle nog bli en intressant debatt.

PS Jag har försökt nå Vårdförbundet för en kommentar till strejken, och jag kom så pass långt att de sa att jag inte skulle skylla strejken på dom utan det var landstingens fel ifall patienter drabbades. DS

Kommentarer
Postat av: vmm

Appropå detta så är dagens stora nyhet den om den hemska cyklonen i Burma som tros ha krävt tusentals dödsoffer. Regimen i Burma är dock en smula ovillig att släppa in utländska hjälporganisationer. Förmodligen är det av något slags politiska skäl, och att man inte vill förlora kontrollen och tappa ansiktet eller något sådant. Av politiska skäl låter man alltså folk som är i stort behov av hjälp ligga och lida och kanske dö. Det fick mig osökt att tänka på Vårdförbundet.

Etikettord: "gå över lik".

2008-05-08 @ 00:06:56
Postat av: Weine Berg

Vårdpersonalen har länge fått dra ett tyngre lass i tider av nedskärningar och åtstramningar. Det är helt rätt att de ska få mer betalt. Nu vill jag bara att undersköterskorna också ska få det.

Postat av: Maria

Jag jobbar själv inom vården och det fanns exakt samma personalantal under strejken som det funnits under alla neddragningar under somrarna. Dessutom är det alltid brist på sjuksköterskor. Är inte det en samhällsfara? Att löner drar efter så att många inte längre vill arbeta inom vården?

2008-06-15 @ 10:46:53
Postat av: vmm

Maria: jodå, jag tycker att man bör höja vårdpersonalens löner ifall det är svårt att få tag på tillräckligt många. Jag har inget emot höjda löner. Jag är bara grymt besviken på vilket sätt man använde.



På samma sätt tyckte jag det var fel när brandmännen varslade om strejk där dom bara skulle göra livräddande insatser men i övrigt låta hus brinna ner för att dom ville ha högre löner. Det är utpressning.



Nej, andra yrkesgrupper borde ha strejkat åt Vårdförbundet istället.

2008-06-15 @ 21:03:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback