Bara en liten flicka...

För några dagar sedan så avslöjades det att en undersköterska på Karolinska sjukhuset fotograferat patienter under operation och sedan lagt ut bilderna på internet.

Arbetsgivaren tyckte inte att det hon gjort var så himla bra och hon riskerar någon slags disciplinär åtgärd. Hennes fack, Kommunal, kommer dock att ge henne sitt stöd även om också Kommunal tycker att det hon gjort var mindre bra.

Men det som jag reagerade på är att Kommunal nu när dom berättar om fallet i tidningen
Kommunalarbetaren kallar henne flicka. "Det handlar om att flera personer har tappat bort det etiska tänket. Den här flickan är inte ensam om att ha gjort en felaktig bedömning." (min kursivering)

Jag vet inte hur gammal undersköterskan är, men jag tror inte hon är typ 12 år. Nej, jag tror ordet används för att betona att hon är ung och oerfaren och i sammanhanget när man försvarar någon som gjort något dumt så är det jättelätt hänt att förminska henne så hon blir så liten, så liten så det är ju egentligen henne som det är synd om och skulle hon möjligen ha gjort något litet fel så tänk på att hon ju bara är barnet, den stackars lilla flickan... (jämför med den 27-åriga s.k. barnflickan i Knutbyfallet).

I andra sammanhang skulle det ses som en slags kränkning att kalla henne flicka. Tänk er om hennes chef skulle börja prata om henne som flicka i vardagliga jobbsammanhang. Det skulle nog inte accepteras eftersom det skulle förminska henne.

Tror ni att den här undersköterskan nu kommer att klaga på att Kommunal i den här affären pratar om henne som flicka? Nä, tror inte det. Ibland är det bra att vara flicka...

Och jodå, jag tror att den här effekten finns och tas tillvara på av pojkar/män också, men jag tror effekten är mycket starkare på flickor. Flickor ses som mindre och svagare än pojkar så då är det effektivare att kallas flicka än pojke ifall man vill minska sin skuld.

Kommentarer
Postat av: Daniel

Flickan..hmm kul att kommunal stödjer barnarbete i Sverige.

2008-08-18 @ 00:47:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback