Queerfeminister deppar över könsbytare

Igår hörde jag ett radioreportage i P1 om den queerfeministiska tidskriften Ful. Det berättas om två artiklar i senaste numret. Den ena är skriven av en person som är besviken för att en bok hon läst som var skriven av en Martha Montoya visade sig i själva verket vara skriven av en medelålders vit man (som till vardags jobbar som läkare) - mannen hade lämnat in sitt bokmanus till flera bokförlag men ingen var intresserad och då antog han pseudonymen Martha Montoya och vips så nappade ett bokförlag.

Som sagt så handlade artikeln om hur besviken den här läsaren blev när hon insett att bakom namnet Martha Montoya så fanns en medelålders vit man.

Mina funderingar: varför blev hon så besviken? Vad var det som var så hemskt med att det var en man och inte en kvinna som skrivit boken? Handlar inte queer om att könet är en konstruktion och om Martha nu ville vara en kvinna när han skrev en bok varför fick han inte vara det? Det verkar som att könet är väldigt viktigt...

Den andra artikeln handlar om en liknande sak. Det var någon som läst en porrnovell skriven av någon Ann-Sofie någonting. Artikelförfattaren skriver att hon hoppas att det inte var någon pseudonym för en man för då skulle novellen bara vara det gamla vanliga patriarkala sexistiska snusket. Var det verkligen en kvinna som skrivit novellen så var det naturligtvis raka motsatsen och då var den väldigt bra.

Mina funderingar: tydligen så är det väldigt viktigt med könet på den som gjort något, ja, könet på den som skapat något är viktigare än vad den skapat. Jag trodde queer gick ut på raka motsatsen, dvs. att biologiskt kön inte ska spela någon roll och att om "Martha" och "Ann-Sofie" egentligen heter Bengt och Nisse så ska det vara helt irrelevant. Men, men, jag har tydligen missuppfattat det här med queer.

Om ni frågar mig hur jag tycker att det borde vara så tycker jag inte könet ska spela någon roll. Bokförlag ska inte låta författarens kön spela någon roll i bedömningen av ett manus och läsarna ska inte bedöma texter utifrån författarens kön. Det kanske är en utopi, men det kan ju vara något att sikta på i alla fall. Uppenbarligen har vi långt kvar tills att detta inträffar. Det här är också en av anledningarna till att jag inte gillar feminism (och queer, uppenbarligen). Med ett feministiskt synsätt så ska man ta hänsyn till kön i dom här situationerna. Feminismen predikar att eftersom könet de facto spelar roll så måste man ta hänsyn till könet i alla bedömningar. En feministisk mardröm vore väl om alla författare kallade sig för Kim... och att genom pseudonym byta kön verkar ses som något slags sabotage av dom obligatoriska genusanalyserna.

Kommentarer
Postat av: Zac

Paradoxalt nog så kan man onekligen påstå att <i>könet verkligen sitter i ögat på <b>betraktaren</b></i> - förutsatt att det är en feministisk betraktare då... ;o)





//Zac


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback