SR tar ställning mot SD





Så här rapporterade Sveriges Radio, ja, ni vet, den statliga radion, om SD. Två saker tycker jag är värda att kommentera. För det första är det hur SR rapporterar om det här. Är det objektivt? Eller kan man ana någonstans i bakgrunden att SR tagit ställning i frågan? Jodå, jag var retorisk. Om man inte kan ana att SR tagit ställning emot SD i sin rapportering här så har man ingen känsla för svenska språket.

Det andra är sakfrågan. "Vid rekrytering skall vid lika meriter den etniska och kulturella mångfalden tillvaratas" står det och det menar SD kan betyda att det tas hänsyn till etnicitet och att möjligtvis så innebär svensk etnicitet hos en sökande att den hamnar sist i kön pga just etnicitet. Kravet på kompetens får stå tillbaka... eller om man säger så här: etnicitet kommer så att säga att ingå i kompetens-konceptet.

Det där med att man tar hänsyn till etnicitet och låter det ingå i kompetens-konceptet är enligt mig otroligt obehagligt. Jag ryser.

Kompetens väger tyngst, ja. Men kompetens ska inte bara väga tyngst utan ska vara den enda vikten. Etnicitet ska inte finnas med i vågskålarna. Inte ens vid ett läge där två jämnbördiga kandidater står mot varandra. För om man i det läget låter etnicitet spela en roll så har man ju låtit etnicitet spela en roll. Och låter man etnicitet spela en roll så spelar det ju en roll... (kan jag bli mer övertydlig? ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback