Släpp inte Flink!

Jag läser en artikel i Aftonbladet om Mattias Flink, alltså han som sköt ihjäl sju människor i Falun 1994. Inom några dagar ska en domstol fatta beslut om hans livstidsdom ska tidsbegränsas dvs. om han snart ska släppas ut ur fängelset.

Jag tycker det vore så oerhört olyckligt om Flink släpptes. Jag tror inte Flink kommer att göra om det här om han släpps, jag tror inte ett straff på verklig livstid hade gjort att han inte begått det brott han begick, utan det handlar om känslomässiga saker. Från artikeln så får jag ett intryck av att Flink är en bra människa och ångrar sitt brott och aldrig kommer att upprepa det, men det finns en annan aspekt också, och det är att jag aldrig mer vill se karln ute på gator och torg. Jag vill att han sitter inlåst forever. Primitiv känsla - javisst.

Jag kände ingen av dom fänrik Flink sköt ihjäl men jag tycker ändå att jag är ett slags brottsoffer. Han har mördat människor som bara slumpen gjorde att det inte var någon jag kände... det är ett brott mot mig!

Skulle jag vilja ha en frisläppt Flink som min granne? Skulle jag tänka "men han har ju sonat sitt brott och han är nog en bra kille"? I helvete heller. Jag kan inte acceptera Flink som fri, och jag tror inte jag är ensam om att inte göra det, och då tror jag inte det är läge för att samhället ska släppa honom.

Att Aftonbladet ger honom en chans att tala ut i en "gråtochförlåtartikel" någon dag innan domstolen ska fatta sitt beslut är såklart ett ställningstagande i frågan, men jag vill påpeka att vi är många som inte håller med.


--------

Tillägg:

Jag gillar inte Aftonbladets sätt att skriva att han sköt ihjäl "sju oskyldiga människor". Vadå oskyldiga? Det klart dom var oskyldiga, men menar dom att det finns en motsats här som är "skyldiga" människor? Hade det på något sätt rättfärdigat massmordet om dom mördade vore "skyldiga", och vad skulle en sådan skuld bestå i och hur stor skulle den vara att mordet vore rättfärdigt på något sätt? Vi har inte dödsstraff för mord eller något annat brott, vill jag tillägga. Men Aftonbladet tycker det är nödvändigt att tillägga att dom som sköts av Flink var oskyldiga...

Kommentarer
Postat av: vmm

Jag hörde nyss på Ekot kvart-i-fem i SR och där intervjuades pappan till en av dom som mördades av Mattias Flink. Han var emot att Flink skulle släppas.

När och om Flink släpps så tycker jag dom som är ansvariga för beslutet att släppa honom personligen ska informera dom anhöriga till mordoffren och motivera frigivningen. "Hej! Jag har beslutat att frige ert barns mördare, och jag vet att ni är emot att han friges, men nu är det så att jag tycker...", ja, fortsätt den meningen om ni kan. Lägg upp det samtalet mentalt och känn vilken eftersmak du får. Viktiga begrepp när föräldrarna informeras om att mördaren är färdigstraffad är: "nu måste vi hjälpa honom", "gjort är gjort", "han har skött sig bra", "han kommer nog inte att mörda något av era andra barn... - jaså, hade ni bara ett barn, ja, det var ju synd men det kan man ju inte lasta honom för", "hon var ju 18 när hon dog, så tänk vilka många härliga år ni fick tillsammans!", "hon var ju full när hon mördades, och man måste tänka på att killen faktiskt var väldigt arg!".

Jag blir så förbannad när jag tänker på det här. Anhöriga och jag som allmänhet kräver att han aldrig kommer ut för det vore så himla skadligt för förtroendet till samhället som samhälle. Det vore som att någon mördat någon du älskar och sedan spottar samhället dig i ansiktet... hur bra är det för samhället att du upplever något sådant??

(just nu hör jag Flinks advokat i Studio1 säga att han har haft det så jobbigt i fängelse för han har tvingats umgås med kriminella och själv "har han inte ett kriminellt förflutet"!! Inte ett kriminellt förflutet!!!??? Killen har ju mördat sju personer och då har man FAAAAAN i mig ett kriminellt förflutet!!! Att mörda människor är KRIMINELLT!)

Fan vad jag blir upprörd.

2008-06-02 @ 17:35:33
Postat av: vmm

Hör nu på nyhterna att domstolen dömt att Flink ska genomgå en ny "farlighetsbedömning". Jag får ont i magen av det här för jag känner på mig att det är ett steg i riktningen att han ska släppas. Om domstolen släpper honom så kan dom gömma sig bakom ett beslut av någon expert som säger att han inte är farlig. I och med det kan domstolen säga att någon expert sagt att han kan släppas och så släpper dom honom... Det är så fegt, så uselt, så lumpet och så... ja, uselt! Jag hittar inte ord! Och nu sitter jag här och får ont i magen.

2008-06-09 @ 14:07:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback