FRA-lagen och demokratin

Riksdagen klubbade häromdagen igenom den så kallade FRA-lagen (även känd som Lex Orwell). Spontant gillar jag inte att FRA ska ha tillgång till allt jag skriver på nätet, men samtidigt så har jag förståelse för att Försvaret utför en del hemlig avlyssning för att skydda landet. Visst är det ett ingrepp i integriteten, men jämför med tullen; i tullen så står det ju någon tullare (om tullstationen är bemannad, vilket är rätt sällan är min erfarenhet - men ni förstår principen) och kollar på alla som går igenom - oskyldiga som skyldiga, och alla kan bli stoppade och mer noggrannt kontrollerade. Detta accepterar vi... Nåja, jag tänkte inte tala om FRA-lagen i sig. Det finns så många andra bloggar om den att det känns som det mesta är sagt. Jag tänkte istället på själva demokratifrågan.

Som ni säkert vet så är det den borgerliga regeringen som kommit med en proposition och riksdagen fick sedan ta ställning till den. Partipiskan ven hårt och jag hörde Reinfeldt säga att riksdagsledamöterna nästan var tvungna att rösta igenom förslaget för annars så skulle regeringen aldrig kunna lita på att få igenom sina förslag.

Hm... men är det inte så att vi har en självständig riksdag och att den inte alls "måste" rösta som regeringen vill? Det är väl det som är en av poängerna med att ha en riksdag och en regering, för annars skulle det ju räcka med att ha en regering.

Den andra och riktigt stora demokratiska skandalen (ja, jag tycker det är en skandal) är att många av dom borgerliga riksdagsledamöterna som nu röstade ja till lagen före valet sagt att dom var emot en sådan här lag och att dom dessutom fortfarande är emot lagen. Det är ingen vild gissning att dom flesta som röstat på dessa politiker är motståndare till lagen. Alltså: en politiker säger före valet att han eller hon är motståndare till lagen, får röster av den anledningen, och vid omröstningen när han eller hon sitter där med ja eller nej knappen framför sig och egentligen vill rösta nej och vet att dom som röstat in dom i riksdagen tycker nej trycker lik förbannat på ja-knappen! Det är så upprörande så jag vet inte vad! Det här är en spottloska i demokratins ansikte. Vad sjutton ska man rösta på nästa gång det är val? Spelar det någon roll?

Är det konstigt att det finns ett poltikerförakt i det här landet?

Finns det någon demokratisk rättvisa i det här landet så kommer och bör dessa poltiker som svikit förtroendet att bestraffas hårt och skoningslöst i nästa val.

Kommentarer
Postat av: Bierman

Hmm. Ärligt talat så hade jag inte hört talas om FRA när jag lade min röst på alliansen. Jag vet fortfarande inte riktigt vad det handlar om, och inte får man så stor hjälp av media heller. Jag blir alltid skeptisk när media rapporterar så ensidigt om en ämne som i fallet FRA. Det måste finnas någon fördel med den nya lagen, antar jag...

2008-06-30 @ 22:22:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback