Polisen: "män är starka, kvinnor är empatiska"

Nu bekräftar polisen att kvinnor är sämre poliser. I en internet-annons som finns på många ställen just nu (ser den nu på aftonbladet.se, t.ex.) så skriver polisen så här när dom gör reklam för att folk ska söka till polisutbildningen: "Att vara polis handlar till stor del om möten med människor. Egenskaper som medkänsla, lugn och engagemang är lika viktiga som fysisk storlek och styrka.". Texten övergår sedan i en bild som av en reeeen slump är på en kvinna.

Slutsatser:
 
1) det är lägre krav på fysik för kvinnor när dom ska bli polisdamer, men polisen skriver själva att det är lika viktigt med fysisk storlek och styrka som med "medkänsla, lugn och engagemang". Att vara sämre i fysik är alltså lika illa som att ha mindre "medkänsla, lugn och engagemang". Illa, illa.

2) inte kan väl polisen insinuera att kvinnor är bättre på/har mer av "medkänsla, lugn och engagemang" genom sin annons? Naah, för då skulle ju ERK, Etiska Rådet mot Könsdiskriminerande reklam, komma sättandes och kalla annonsen för schabloniserande (skojade). Jag är ju lite konspirationsteoretiker men jag tycker annonsen andas ett tänk där män utpekas som dom stora och starka, men att polisen säger att kvinnor också är jättevälkomna att söka för man behöver också saker som empati och lugn inom poliskåren... snacka om att befästa synen på män som starka och kvinnor som lugna och timida!

Fast om kvinnor nu vill leka poliser* i en organisation med en så här traditionell syn på könen och dessutom låter sig bli positivt särbehandlade (genom dom lägre kraven på fysik) så varsågoda. Synd att man som skattebetalare inte bara kan sluta betala skatt till polisen ungefär som om det vore ett företag där man kan låta bli att handla (ungefär som med brandkåren, se tidigare inlägg).

PS Det är oklart varför polisen inte ställer lägre krav på "medkänsla, lugn och engagemang" när det gäller män som söker till polishögskolan. Kanske kan någon anmäla till JämO att det är könsdiskriminerande mot män om samma krav på empati ställs på både män och kvinnor när kvinnor, åtminstone enligt polisen, har mer empati än män. (det vore rätt intressant att JämO-anmäla detta, men egentligen så tycker jag såklart att det vore fruktansvärt om polisen skulle fällas för att dom ställde samma krav på båda könen. Men som en liten tankeställare vore det inte dumt... bara för att visa hur bisart det blir om man börjar könsanpassa kraven på sökande utifrån statistiska schablonbilder av könen)


* Jag erkänner att jag har en fördomsfull syn på poliskvinnor. Och det av den enkla anledningen att det inte ställs samma krav på dom som för männen. Att dom är svagare än polismän är så att säga ingen fördom utan det är bara att konstatera. Och dom har ACCEPTERAT att bli anställda under dom förutsättningarna! Det tyder på en mycket tveksam moraluppfattning enligt mig. Hur... KAN dom? Kan polisdamerna se sig själv i spegeln och känna stolthet över vad dom är? "Jag utnyttjade mitt kön och blev antagen till polishögskolan med lägre antagningskrav, för dom ställer lägre krav på mig för att jag är kvinna". Kan man acceptera det så är man i mina ögon en polis som inte bör vara polis. En polis ska inte acceptera detta, och accepterar man detta så... ja, då förstår ni den logiska slutsatsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback