"...säger polisens presstaleskvinna"

Jag hörde nyss på nyheterna i radio (SR) och då berättade dom att polisens presstaleskvinna sagt något. Herregud, det här eviga könifierandet verkar breda ut sig i hela samhället!! Presstalesman, ombudsman, gärningsman... ja, jag vill att det där ska bli avkönifierade ord. En gärningsman ska kunna vara kvinna eller man och kön ska inte ingå i själva begreppet gärningsman. Men nu kämpar SR tydligen för att ladda begrepp som t.ex. presstalesman med ett KÖN. Är det en kvinna så ska det tydligen heta presstalesKVINNA för könet på personen måste tydligen framgå av titeln.

För sisådär 30-40 år sedan så försökte vi få bort femininformer av titlar, och lärarinnor blev kort och gott lärare, prästinnor blev präster osv. Nu börjar pendeln svänga åt andra hållet och kön ska betonas, påpekas och utmärkas. Jag gillar inte det, men feministerna är väl glada, antar jag. Om 30-40 år så tror jag pendeln kommer att svänga åt andra hållet. Förhoppningsvis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback