"Helst jämn könsfördelning fast fler flickor är bara bra"

Idag hålls den första Förortsriksdagen i Göteborg. Det är någon slags konferens eller mässa som riktar sig till förortsungdomar. Men det ska inte bli något "trist svennemöte", som det står i Metro (oklart vem som säger det). Jaha, svennemöte = trist, vad är då det här? Invandrarmöte och vad är ett invandrarmöte? Hetsigt? Kaotiskt? Vad menar dom? Hur känner sig dom etniskt svenska ungdomarna om dom går dit och får höra att det här inte ska vara något "trist svennemöte"? Okej, vi släpper det nu.

Det jag tänkte skriva om var egentligen att jag nyss såg en tjej, tror hon titulerades projektledare, från det här mötet på Rapport (SVT 18.00). Hon fick frågan om varför det var mest tjejer på mötet. Svaret blev ungefär så här: 'Vi tänker mycket på att vara genusmedvetna... alltså få en jämn könsfördelning... [hon tittar sig runtomkring] Men jag har faktiskt inte tänkt på att tjejer är överrepresenterade. Men det är väl bara positivt, eller hur!?' (hon skiner som en sol i ansiktet).

Är inte det här märkligt? Dom ska vara "genusmedvetna", och får det till att innebära jämn könsfördelning. (en patriarkal kärnfamilj med en dominant man och en lydande hustru är också i allra högsta grad genusmedveten och den är jämställd om man med jämställdhet menar lika många män (1) som kvinnor (1)) Ta sedan det här att dom säger sig vara uppmärksamma på könsfördelningen och tycker det är viktigt att den är jämn men dom har för det första inte tänkt på den förrän reportern frågar och när dom upptäcker att det är fler flickor så är det bara bra.

Låt mig gissa att dom har en mental bild av killar som överordnade och tjejer som underordnade... låt mig gissa att dom är feminister.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback