Kvinnor och övriga människor

Jag hörde nyss på Ekot i SR att idag har 20 människor dött i terrordåd i Irak. Dom sa så här: i det ena dådet var det en kvinnlig självmordsbombare som dödade fem människor, i det andra var det en självmordsbombare som dödade 13 kvinnor.

Jag vet inte vad ni får för känsla av det här sättet att rapportera men visst är det lite som att det finns kvinnor och "övriga människor"? Kvinnor är kvinnor och män är människor... Och jag kan inte värja mig mot tanken att man har en värderande syn i det här dvs att kvinnors liv värderas mer, nyheten ses som lite mer indignerande om vi får reda på att kvinnor dött. Och det är såklart inte bara nyhetsuppläsarna som gör den här värderingen utan dom vet naturligtvis att lyssnarna tycker att så här ska man rapportera. Att rapportera om terrordåd och berätta om hur många män som dött och låta dom övriga som dött vara "odefinerade" som enbart människor eller övriga skulle skapa förvirring och förmodligen ilska hos vissa eftersom man "osynliggör" kvinnor.

Nyhetsuppläsarna skapar inte den här olika synen på könen utan den är uråldrig och finns djupt rotad hos oss alla. Men jag tycker det är olyckligt att nyhetsuppläsarna genom sitt sätt att rapportera förstärker och upprätthåller det här systemet. Kanske vore det bäst om dom helt enkelt bara rapporterar om hur många som dödats och betraktar alla som helt vanliga människor.


Tillägg skrivet 27 november:

Någon dag efter jag skrivit det här inlägget så såg jag en dokumentär i TV4. Tror den hette Wehrmacht. Handlade om Andra världskrigets sista månader när ryssarna erövrade Tysklands östra delar. Speakern sa "människor var fullständigt rättslösa, särskilt kvinnorna". Ändå var det fullt av berättelser om att dom civila kvinnorna exakuerades först och sedan dom civila männen. Berättelser om kvinnor och flickor som flytt sedan pappan och sönerna dött. Berättelser om massakrer där civila män hade skjutits och dom civila kvinnorna skonats osv. I ett fall berättades om en tysk stad där dom börjat bygga en flygbas mitt inne i en belägrad stad för att kunna få upp några flygplan i luften. Ryssarna bombade landningsbanan och 1000 människor hade dött, och speakern la till att det varit "kvinnor, ungdomar och arbetare" som dött. Smaka på det: "kvinnor, ungdomar och arbetare". Hade dom sagt att det varit män, ungdomar och arbetare som dött så hade folk inte fattat vad som menats.

Osynliggörande av mäns umbäranden och lidande? Japp. Betoning av hur kvinnor led? Japp.

Kommentarer
Postat av: Ron

Från den dag man fått på sig genusglasögonen, och då menar jag inte dem som bara ser "det är kvinnan som är offret", utan snarare tillåter en att bli varse hur subtilt media hela tiden framställer kvinnan som mer värd, alltid offret, alltid förfördelad mm, så upprörs man varje dag över detta överdrivna omhuldande av det kvinnlig könet. Det är en förbannelse på ett sätt, för det är jobbigt att se och höra detta elände.

2009-02-17 @ 16:18:33
Postat av: vmm

Ron: ja, jag håller med om att det är jobbigt. Ignorance is a bliss, eller vad man nu säger. Jag tänker på Matrix där killen får välja mellan två piller där det ena kommer att göra så att han ser världen som den verkligen är och det andra gör att han får fortsätta gå omkring i sin vanliga, enkla vardag. Det hade helt klart varit enklast att bara ta vardagspillret och inte säga emot utan bara hålla med hela tiden...

2009-02-21 @ 16:26:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback