"Du tillhör en oprioriterad etnisk grupp"

Som jag skrev om i mitt förra inlägg så får Sverigedemokraterna ofta höra att dom har en vidrig människosyn för att dom gör skillnad på folk utifrån varifrån dom kommer (dom vill helt enkelt inte avskaffa medborgarskapets betydelse). I riksdagsdebatten som jag refererade sa till exempel Eva-Lena Jansson (s) att SD är ett parti som inte ställer upp på FN:s deklaration om dom mänskliga rättigheterna för att dom behandlar folk olika beroende på etnisk bakgrund (återigen måste det vara det här med att SD tycker det är okej att tillmäta medborgarskapet betydelse som hon menar).

Jag kom att tänka på detta när jag imorse såg ett reportage i SVT om en kvinna som ville starta eget företag men nekades starta-eget-bidrag för hon tillhörde inte en "prioriterad grupp". Prioriterade grupper var t.ex. långtidssjukskrivna och nyanlända. Får jag gissa så tror jag SD skulle vilja ha ett system där alla svenska medborgare har samma möjligheter* att få starta-eget-bidrag och att dagens system där etnisk bakgrund avgör möjligheterna att få bidrag är att göra skillnad på folk och folk utifrån etnisk tillhörighet. Men likväl förbannat är det SD som anklagas för att bryta mot FN:s deklaration om dom mänskliga rättigheterna för att dom vill göra skillnad på folk beroende på etnisk bakgrund... Visst är det rörigt? Men det kanske stämmer att SD har en annan människosyn än övriga partier.


*att möjligheten att få bidrag bestäms av personens individuella egenskaper och inte kollektiva gruppegenskaper

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback