Kön eller inte

Läste just det här:

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.986701


Handlar om en kille som kör 17 kilometer i timmen för fort på en 30-sträcka, åker dit, och när han sitter där i poliskontrollen så åker hans svägerska fast för att ha kört lika fort. Han får 3.300 i böter och hon får inte böter.

Nu gör inte artikeln någon genusbedömning i fallet utan tar upp det rent allmänt som att det är ju konstigt att om en får böter för att ha gjort en grej så kanske det vore rimligt att en annan också får det. Att hon slipper böter för samma grej känns inte rätt ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

Vad jag vet (jag är amatörjurist, haha) så kan poliser låta bli att skriva böter för brott som det endast finns böter i straffskalan för.

Något får mig också att tänka på fallet som hände för ett par år sedan där ett par, en man och en kvinna, cyklade in på en gata som var enkelriktad. Båda stoppades av polisen och killen fick böter och hon fick inte böter.

Det är mycket möjligt att just det här eller dom här fallen inte alls hade med kön att göra. Man ska inte blanda in könsanalyser om man kan låta bli. Men någonstans så finns ändå en gnagande känsla hos mig att det kan ha med kön att göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback