Politisk tv-reklam? Ja tack!

Det har blivit ett visst ståhej dom senaste dagarna om att TV4 kommer att tillåta politisk tv-reklam. Dom partier som vill får helt enkelt köpa reklamtid. Självklart blir det i reklampauserna och inte i TV4s ordinarie program.

Jag tycker det är märkligt att vissa människor verkar tycka att det här är så himla konstigt och fel. Det känns som moralpanik. Om några år tror jag vi kommer att titta tillbaka och le åt att det faktiskt fanns vissa som inte tyckte det var ok. Ungefär som dom som tidigare tyckte att Pippi Långstrump-böcker inte skulle finnas på biblioteket för att hon var omoralisk eller kapitalist.
 
Kanske tror vissa att TV4 tar politisk ställning bara för att dom sänder politiska partiers reklam men det är ju mycket viktigt att komma ihåg att TV4 ju sänder det här i reklampauserna och självklart inte lägger sig i själva politiken. Så man ska inte koppla ihop tv-kanalen med partierna. Att någon ens kan tro det känns... ja, lite märkligt.

Dessutom så ser jag en chans i det här att utveckla demokratin. Småpartier som normalt inte har möjligheten att få ut sitt budskap på samma sätt som stora partier får faktiskt en fair chance. Jag tycker absolut mitt favvoparti Sverigedemokraterna borde utnyttja den här möjligheten att nå ut på ett ärligt sätt och slippa få sitt budskap filtrerat på ett ojysst sätt av media som inte vill partiet väl och därför inte vill släppa fram budskapen eller förvränger dom för att dom vill förvränga dom.

Ett annat parti som jag tror skulle kunna få en rimligare chans att komma till sin rätt genom betald tv-reklam är Feministiskt initiatv. Nu är det inte mitt favvoparti så jag kanske inte ska ge dom goda råd men skulle jag sitta i ledningen för FI så skulle jag garanterat kolla närmare på den här möjligheten.




Uppdate: Nu har TV4 sagt att SD inte får göra reklam i TV4. SD har inte frågat om det men ändå berättade TV4 det... Motivet är att bara riksdagspartier får göra reklam i tv-kanalen. Jahapp, då sket det sig för SD, FI och Junilistan med reklam inför EU-valet.

Jag kan faktiskt inte riktigt förstå vad som vore så fiffigt med att bara låta riksdagspartier köpa reklamplats. Varför har man en sådan regel?

Nåja, nu tror ju jag att SD kommer in i riksdagen nästa år så då blir det fritt fram för Sverigedemokraterna att annonsera i TV4 (om nu inte regeln då ändras så att bara partier som inte sitter i riksdagen får annonsera).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback