Apoteket

Det diskuteras just nu mycket om Apoteket ska släppa sitt monopol. Jag är lite småkåt på tanken att vi faktiskt ska ha ett statligt monopol när det gäller läkemedelsförsäljningen. När det gäller receptfria smärtstillande tabletter och allergimediciner så tycker jag det är självklart att dom ska få säljas i vanliga butiker men sedan tar det nog stopp för min del.

Jag ser massor av argument som snurrar hit och dit som är för eller emot en privatisering av Apoteket men till slut sätter jag ner foten och säger att nej, jag tycker Apoteket ska vara ett statligt monopol.

En sak som fick mig att tveka en aning var när jag idag gick till Apoteket och frågade om dom sålde munskydd. Ni vet - svininfluensan. Jag är rätt så lugn och tror inte det kommer att bli en stor katastrof av den men man vet aldrig och jag kan inte se att det skulle skada att ha ett paket munskydd hemma. Om det inte behövs den här gången så kanske det kan behövas någon annan gång. I alla fall så sa tanten på Apoteket som jag frågade om munskydden att dom inte sålde munskydd, men att massor av folk frågade efter sådana. Jag frågade om dom tänkte ta in munskydd och sälja men nej, det tänkte dom inte för det "ingick inte i Apotekets sortiment". På frågan om var jag då kan köpa munskydd så sa hon "Vet inte. Men dom har ju sådana inom sjukvården". Jaha.

Hade det varit ett privat Apotek så är jag ganska säker på att hon svarat "vi har inte munskydd men det är många som frågar efter sådana så därför tänker vi göra allt för att försöka köpa in sådana så kom tillbaka imorrn så finns det säkert. Kan vi inte hitta sådana på marknaden så tänker vi börja tillverka egna". Apoteket känns lite stelt inför förfrågningar från kunder på ett sätt som jag inte tror ett privat Apotek skulle vara. Och det har garanterat med vinstkravsfrågan att göra.

Sedan tycker jag det är helt sjukt att Apoteket börjat sälja dildos och andra sexhjälpmedel för kvinnor. Det är inget sjukt med att sälja dildos eller sexhjälpmedel och säkert har dom en eh... "kroppslig effekt", men Apotekets monopolstatus tycker jag handlar om att dom kan erbjuda något som inte kommersiella aktörer erbjuder och vad jag vet finns det gott om privata aktörer som säljer sådana saker. Det undergräver monopolet att börja ge sig in på marknader där det finns privata aktörer och där kopplingen till det egna uppdraget inte är glasklart. Och sedan kan man såklart fråga sig om ifall Apoteket ser det som sin uppgift att sälja sexhjälpmedel till kvinnor varför då inte till män? Porr, uppblåsbara dockor osv? Sånt säljer inte Apoteket.

Men ska man sammanfatta så bör Apoteket vara ett monopol som lyssnar på kunderna men ha tydliga gränser för sin verksamhet. Då får vi se munskydd på Apoteken (om det nu är det som kunderna efterfrågar) men inte sexleksaker.

Kommentarer
Postat av: Lappalainen (S)

Jag blir lite fundersam över ditt inlägg. Jag har aldrig besökt apoteket i Sverige och hittat dildos eller dylikt, däremot har jag sett en drös med preventivmedel för både män och kvinnor.

Postat av: vmm

Lappalainen: jag tror man måste fråga efter sådana saker för jag tror inte dom har dom i hyllorna. Men hörde du inte om det här (dvs att Apoteket ska börja sälja sexleksaker för kvinnor) för ca ett år sedan? Det stod ganska mycket i tidningarna om det.



Jag har inget emot försäljning av sexleksaker bara inte Apoteket gör det. Jag tycker inte det tillhör Apotekets kärnuppgifter att sälja sånt. Och har man privilegiet att inneha ett statligt monopol så måste man sätta knivskarpa gränser för sin verksamhet. Går man över gränserna så försvinner förtroendet som gör att man kan inneha ett monopol.

2009-05-02 @ 11:35:50
Postat av: vmm

Nu säger dom på Lunchekot i P1 att munskydd är en storsäljare på Apoteket. Jaha!? När jag var där häromdagen och frågade efter munskydd så hade dom ju inte sådana i sitt sortiment och hade inga planer på att ta in munskydd!



Märkligt. spelar skum musik från The Twilight Zone

2009-05-03 @ 12:45:27
Postat av: Johanna B

Sexleksaker och porr är två skillda saker. DÄREMOT borde de sälja "hjälpmedel" för karlar - dock kanske inte "dockor" även om det finns för både tjejer och killar.



Sen finns sånt där på nätet och där finns MYCKET bättre sidor och utbud än vad apoteket någonsin kan få.



Jag har mest börjat gapskratta när jag sett att vissa apotek har sexleksaker. De är dessutom dyra.

2011-01-01 @ 19:18:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback