Strikta lagar ska tillämpas med omdöme

Ibland måste man vara lite pragmatisk och inse att det blir absurdt om regler tolkas bokstavligt istället efter deras intention.

Jag tänker på dagens första-nyhet i media som handlar om att en åklagare kräver att alla som skriver ut p-piller till tjejer under 15 ska åtalas för medhjälp till våldtäkt på barn. Rent formellt kanske åklagaren har rätt. Dom som skriver ut dom vet ju mycket väl varför tjejerna vill ha dom och de facto så underlättar dom att dom har sex, vilket alltså är olagligt om dom är under 15 (det är inte olagligt för tjejerna utan för den som har sex med tjejen). Här tycker jag vi måste inse att massor av 14-åringar och kanske ännu yngre faktiskt har sex oavsett vad lagen säger. Det mesta av det handlar om nyfiket sexuellt utforskande med människor i ungefär samma ålder och som utforskar sin sexualitet lika nyfiket. Jag kan inte tycka att det är fel eller omoraliskt på något sätt. Det som ju kan "ställa till det" är ju om tjejen blir gravid. Jag är ingen abortmotståndare så man kan göra abort men det är ju inget som är särskilt trevligt att göra så bäst är att inte bli gravid in the first place. Och att föda barnet och bli mamma när man är typ 15 är inte lätt i dagens samhälle.

Därför tycker jag absolut att vi måste vara lite pragmatiska här och se att dom under 15 har sex oavsett vad vi säger om det och att det som inte är bra med det är risken att tjejen blir gravid och då är p-piller faktiskt något som kan lösa det.

Rent generellt tycker jag det är bra att det finns en 15-årsgräns för sex, men den måste tillämpas med omdöme. Den är ju tänkt att skydda från sexuella övergrepp och då måste den användas på det sättet. Är det uppenbart att det inte handlar om något sexuellt övergrepp (utan typ om nyfiket sexuellt utforskande eller ung kärlek eller kåthet eller kalla det vad ni vill) så bör den inte tillämpas. Tillämpas den strikt så leder ju det till att 15-åriga pojkar som har haft sex med sin 14-åriga flickvän kan dömas för våldtäkt på barn och det ser jag inte någon mening med. Det leder också till att om någon skriver ut p-piller till en 14-årig tjej så kan den dömas för inblandning i våldtäkt. Eller - som ett fall som hänt mig privat (nej, jag var inte inblandad på något sätt, men jag har hört om det privat) där en tjej som var 15 upptäckte att hon var gravid och inte ville göra abort och födde ett barn. Enkel matematik (räkna bort 9 månader) sa att barnet blivit till innan hon fyllt 15. Inför alla myndigheter har hon tvingats säga att hon inte vet vem pappan är. Fader: okänd. För hon kan ju inte tala om vem det är som är pappa för då riskerar han att åtalas för våldtäkt på barn. Att hon inte kan tala om för myndigheterna vem som är pappan kan jag inte tänka mig är bra för någon - varken för tjejen, den som är pappa eller barnet. Där borde man kunna vara lite pragmatisk och utfärda någon slags dispens eller nått.

Lagar måste vara tydliga men det är ändå deras intention som är viktigast. Kanske kan man skriva något i stil med att det finns en 15-årsgräns men att om det är uppenbart att det inte handlar om en övergreppssituation så gäller den inte. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback