Tankar om etnisk mångfald

Jag är inte förtjust i det synsätt som t.ex. McDonald's och hamburgerkedjan MAX har när det gäller mångfald. Dom säger att det är viktigt att deras personal speglar den svenska befolkningens sammansättning. McDonald's säger i sin reklam att en tredjedel av medarbetarna har annan etnisk bakgrund än svensk. Eftersom ca 20% av befolkningen idag har annan etnisk bakgrund än svensk så borde McDonald's alltså, enligt sin egen policy, minska andelen med invandrarbakgrund i personalen. Detta för att etnisk bakgrund ska ses som irrelevant när man anställer... Jag tycker tvärtom det verkar vara så att hamburgerkedjorna lägger vikt vid etnisk bakgrund eftersom dom ser det som positivt att ha en etnisk mix. Och det där att personalens etniska sammansättning ska spegla samhällets etniska sammansättning fattar jag inte riktigt vad det skulle vara bra för.

Jag tänkte på det här när Microsoft nu i veckan har gått ut och bett om ursäkt för att dom retuscherat en reklambild som dom haft på sin amerikanska webbsida och också använt på sin polska webbsida. Bilden i USA visade en svart man (och två andra icke-svarta) och på den polska varianten hade man bytt ut den svarte mannen mot en vit man. Jag antar att Microsoft ville spegla den etniska sammansättningen på sina marknader i USA respektive Polen. Fast nu backade alltså Microsoft och dom vill alltså inte längre spegla den etniska sammansättningen i Polen.

Håll med om att det blir trassligt och knöligt om man hela tiden ska lägga stor vikt vid att ha "rätt" etnisk sammansättning för det man gör är ju att man i själva verket gör etnisk bakgrund till en huvudfråga. Mitt råd är att man ska skippa alla mål om etnisk spegling. Mångfald är när etnisk bakgrund är irrelevant och inte när man har en jämn etnisk fördelning. Tycker jag.




Här är en platsannons som visar att både kön och etnisk bakgrund ibland har betydelse när man söker jobb:


(bilden snodd från
Thoralf Alfssons blogg)

Det är meriterande om man har annan etnisk bakgrund än svensk och om man är kvinna. Jag kallar inte den synen på vad som anses vara meriter som att man ser etnisk bakgrund och kön som irrelevanta faktorer. Men man vill väl öka mångfalden och inte diskriminera någon pga etnicitet och kön... fast jag tycker det är ett slags feltänk.

Kommentarer
Postat av: Marcus

"Men man vill väl öka mångfalden och inte diskriminera någon pga etnicitet och kön... fast jag tycker det är ett slags feltänk."



Ungefär så här verkar logiken lyda:



"För att öka mångfalden och för att inte diskriminera invandrare, skall vi därför diskriminera svenskar, särskilt män, så att vi inte diskriminerar någon."



Det är en enorm logisk kullerbytta, om man får säga så, vilket man får.

2009-08-27 @ 17:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback