Protesterna mot Gaza-kriget

Igår var det stora demonstrationer i Sverige och också i andra länder mot kriget i Gaza. Av rapporterna från demonstrationerna att döma så var det inte några allmänna demonstrationer för fred och emot krig utan det var pro-palestinska och anti-israeliska demonstrationer. Mycket viftande med palestinska flaggor och skanderande om död åt Israel.

Den typen av fredsdemonstrationer skulle jag aldrig kunna ställa upp på. Det vore som att demonstrera mot våldet i Kashmir genom att vifta med t.ex. Pakistanska flaggor och ropa död åt Indien. Det är att ta ställning för den ena parten och på så sätt är man faktiskt delaktig i kriget.

Det verkar finnas en klar och tydlig politisk dimension i den här konflikten. Dom som tar ställning för Palestina är dom på vänsterkanten (Mona Sahlin tågade ju igår i demonstrationen under bland annat Hamas- och Hizbollah-flaggor) medan partier längre högerut är mer för Israel. Skulle tro att det mest pro-Israeliska partiet i Sverige är Sverigedemokraterna.

Som ni säkert förstår så står jag på Israels sida, även om jag först och främst tycker att kriget bör upphöra. Men jag anser att det är Hamas som startat kriget och att det är deras ansvar. Jag tror inte Israel anfallit Gaza om inte Hamas skjutit raketerna och jag förstår att Israel känner sig desperata och vill hitta en långsiktig lösning, och i den lösningen kan såklart inte Hamas ingå så länge dom beskjuter Israel och vill se Israel utplånat.

Jag tror att en tvåstatslösning är den enda möjliga. Återigen visar sig mångkulturella stater ha mycket svårt att fungera och tanken på ett "stor-Israel" eller "stor-Palestina" tror jag inte funkar; det krävs två stater.

Några punkter som berättar varför jag stödjer Israel i den här konflikten:

- jag anser att det är Israel som utsatts för ett militärt anfall och att dom försvarar sig.
- Hamas vill utplåna Israel och tar gärna hjälp från t.ex. Iran, som också vill utplåna Israel.
- Israel försöker uppnå sina mål och samtidigt hålla antalet dödade människor så lågt som möjligt. Hamas verkar se som sitt mål att döda så många människor som möjligt.
- Israel vill inte utrota palestinierna. Hamas vill utrota israelerna. Israel har militära möjligheter att i princip döda varenda palestinier (Israel har kärnvapen) men utnyttjar inte den möjligheten. Jag tvivlar inte en sekund på att Hamas skulle använda kärnvapen mot Israel om dom hade haft några sådana.
- jag tror inte Israel vill ha krig, men det tror jag Hamas vill ha.
- Hamas skulle ha kunnat undvika kriget genom att sluta med sina raketbeskjutningar. Israel kunde bara undvika raketerna genom att slå tillbaka.

Det finns fler argument också. Kanske fyller på listan allt eftersom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback