Grattis Byggnads!

Idag vevar dom nyheten på radio att ett byggföretag som heter HGS hamnat i konkurs efter att under ett års tid utsats för blockad av fackföreningen Byggnads. Jag vet inte vad konflikten handlat om och det berättar inte SR heller men får jag gissa handlar det om att företaget inte vill ha kollektivavtal. Fy fasen, säger jag! Kollektivavtal är bra och är bra för Sverige. Det har varit bra för anställda, för företag och för landet, men det här med att försätta företag i blockad om dom inte skriver på kollektivavtal... det får mig att tänka på ord som maffia och utpressning. Fackföreningarna måste besinna sig i sina metoder. Nu har företaget gått i konkurs och människor blivit arbetslösa pga Byggnads blockad. Är dom nöjda nu på Byggnads? Tycker dom att det här var bra? Var det det här dom ville? Skulle vara intressant att se en debatt mellan en ansvarig från Byggnads och en arbetslös person från det konkursade företaget och som bestämt sig för att han eller hon inte vill vara med i facket.

Usch, jag kanske är lite väl neggo här men jag är lite negativt inställd mot Byggnads redan från början. Jag har svårt att smälta att dom var beväpnade fram till år 200x (minns inte exakt år) för att dom beväpnat sig under andra världskriget för att skydda sig mot nazister. Beväpnade fackföreningar på 2000-talet i Sverige! Man tror knappt att det är sant. Och det är skandal att ingen verkar bry sig. Byggnads sa att om Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen så kan dom tänka sig att beväpna sig igen. Jag har som jag sa i en tidigare kommentar bott i oroliga länder i Afrika och det vore en fullständig katastrof om vi får beväpnade fackföreningar (eller partier eller andra organisationer) som kan tänka sig att skjuta för att försvara sin sak. Beväpning är the road to hell. Road to hell. Jag har sett alldeles för mycket sådant.

Nu konkursade Byggnads det här byggföretaget och dom firar säkert med champagne på Byggnads men vi måste vara så oerhört uppmärksamma och vaksamma om metoderna. Är det verkligen ok att fackföreningar som inte har några anslutna på ett visst företag försätter ett företag i blockad? Oavsett om man hotar med bojkott, basebollträ eller pistoler så tycker jag det är läskigt.

Kommentarer
Postat av: seww

Det är så fel att det hände. Hur kan ett företag vara så grymt att de tvingar ett annat bolag i konkurs och ägaren fick en massa skulder och 3-4 personer blev utan jobb. Det löser ju verkligen många problem.

Plus, de anställda hade bättre avtal än kollektivavtalet. Så vadå, var Byggnads avundsjuka att de som inte var medlemmar hade det bättre?

2009-06-23 @ 11:24:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback