Valtankar

Nu är EU-valet slut. Jag röstade ju på Sverigedemokraterna och dom får någonstans runt 3,3% om jag förstått saken rätt (alla valdistrikt är inte räknade än så det kan ju ändras något men inte mycket). Min sammanfattning är att jag är rätt nöjd. Jag röstade på SD men lite halvhjärtat eftersom jag gillar SD mer än SDs EU-politik. Det hade känts jättedumt om SD klappat igenom och fått 1% eller något sådant men nu gick det trots allt rätt bra. Dom fick 1,1% i senaste EU-valet 2004 och i senaste riksdagsvalet 2,93% så runt 3,3% är ändå en framgång. Vad jag vet så har SD ökat sin röstprocent ända sedan dom första gången ställde upp i val någon gång i slutet av 1980-talet. Jag är inte helt säker på om det stämmer för det är bara något jag har fått för mig men stämmer det så är det mycket anmärkningsvärt. Vilket annat parti har ställt upp i alla val dom senaste 20 åren och ständigt ökat andelen som röstar på dom?

Nu låter det som att jag är glad att SD fick under 4% men så är det inte. Dom förtjänade ett mandat i EU-parlamentet. Det var synd att dom inte fick det. Men nu blev det som det blev och jag deppar inte. En framgång för SD men inget mandat är ändå något jag känner mig rätt så nöjd med.

Kommentarer
Postat av: seww

Jag håller med dig till viss del med SD.

Jag röstade aldrig i år, vi säger att jag glömde datumet, men som du tänkte jag rösta på SD.



I och för sig var min tanke mest att göra etablissemanget förbannade eftersom SD inte får en ärlig chans och alla anser sig vara övermänniskor och tror att de kan förstöra och göra vad de vill mot SD. Vilket jag anser fel.



Typiskt för Sverige, man får tycka och tänka som man vill, så länge man tycker och tänker "rätt".

För en norrlänning som mig själv, är livet helt hopplöst, allt ska bestämmas från ett Stockholms perspektiv, till och med var våra skoterleder ska gå i våra tomma skogar.



Men men, så länge FI, V, S och MP inte kom nånstans är jag nöjd.

2009-06-08 @ 14:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback