Wallström tycker att det är roligt att fler kvinnor än män representerar Sverige

I Kommunalarbetaren uttalar sig Margot Wallström om valresultatet till EU-parlamentet. Det har blivit bättre, säger hon och menar då naturligtvis att antalet kvinnor ökat (från 31% till 34%). Så säger hon så här:

- Det är också roligt att Sverige och Finland nu har fler kvinnor än män i Europaparlamentet från och med den här mandatperioden.


http://www.ka.se/index.cfm?c=88241


Sverige har 56% kvinnor och Finland 62%. När hon verkar vara så besatt av att könsfördelningen ska vara jämn varför tycker hon då att det är roligt att det är fler kvinnor än män som representerar Sverige och Finland?

Kommentarer
Postat av: vmm

Jag vill påpeka att jag inte bryr mig om könsfördelningen. Jag tycker det är ett hemskt synsätt när många nu verkar tänka som om kvinnorna och männen är könsrepresentanter. Många säger saker som kvinnor är ju 50% av befolkningen men det är bara drygt 30% av dom i parlamentet som är kvinnor så massor med kvinnor är inte representerade... blä, säger jag om den typen av resonemang. Varför skulle inte jag som man kunna representeras av en kvinna? Varför måste jag prompt representeras av någon med samma kön?

2009-06-13 @ 13:51:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback