"Skicka hem alla fruntimmer innan jag kommer till fabriken"

För några veckor sedan så var statsminister Reinfeldt avbildad på förstasidan i Gefle Dagblad. Han fotades under ett besök på ett pappersbruk här i trakten. På bilden såg man Reinfeldt och ca 8-10 arbetare från pappersbruket. Alla män. Jag tänkte då på att Reinfeldt tidigare haft en "turné" i landet där han besökt offentliga arbetsplatser, typ dagis och äldreomsorg. Då ville Reinfeldt att det bara skulle vara kvinnor på arbetsplatsen när han kom dit... ja, det låter helt sjukt men vad jag har hört så ringde någon från the Reinfeldt party till arbetsplatserna i förväg och sa att dom förväntade sig att det bara skulle vara kvinnor där. Och hela turnén marknadsfördes också under parollen att statsministern skulle åka runt och träffa kvinnor i offentlig sektor. Eventuella män som jobbade på dessa arbetsplatser fick väl helt enkelt gå hem när statsministern skulle komma - vad vet jag.

Jag undrar hur man sett på saken om Reinfeldt ringt i förväg till pappersmassafabriken och sagt att han bara ville träffa männen på fabriken. Kvinnorna fick dom skicka hem eller göra vad dom ville med men han ville i alla fall inte träffa dom. "Nu ska jag ut på turné och träffa män i privata näringslivet"! Bomperibomp. Hade nog setts en smula... ja, jag vet inte. Kanske nästan sexistiskt. Jag tror i alla fall inte han fått så många politiska poäng för det. Men så kan det gå. Vi lever inte i ett jämställt samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback