Ett rött kuvert

Idag kom mitt röda kuvert. Pensionsbeskedet, ni vet. Jag har inte öppnat det än men det lär väl inte vara så roliga siffror. Pluggade halva förra året och bara bidragsdelen från CSN är pensionsgrundande (alltså inte lånedelen) och dessutom den allmänna nedgången i ekonomin... Nä, det lär inte vara någon rolig läsning.

Jag gillar inte systemet med premiepension. PPM. Jag har aktivt låtit bli att välja PPM-fond (mina pengar investeras därför i 7:e AP-fonden). Det här att vi själva ska välja hur våra pensionspengar ska investeras tycker jag är fel. Varför ska JAG tvingas göra det jobbet? Förmodligen finns det andra personer som är mer insatta i fondplaceringar och har mer tid än jag att hålla på med sådant. Rent ekonomiskt är jag övertygad om att det är bäst om samhället sköter den allmänna pensionen.

Varför infördes PPM-systemet? Jag kan inte slå ifrån mig tanken att det var i något slags uppfostringssyfte, dvs. att myndigheterna ville tala om för oss att vår pension beror på vår egen arbetsinsats. Att pengarna inte kommer från något abstrakt håll utan faktiskt är våra egna pengar. Så ska vi lockas att arbeta mer, fatta att vi inte kan få hur mycket som helst av samhället och att samhällets resurser beror på vår arbetsinsats samt såklart att om vi i framtiden är missnöjda med vår pension så ska vi inte kunna skylla på samhället. För det var ju vårt fel.

Även om det är viktiga insikter så måste dessa kunna förmedlas på något bättre sätt än genom att införa PPM-systemet!

Ett system som är ekonomiskt irrationellt, skapar större klyftor i samhället (dom som är mycket kunniga och intresserade av ekonomi kan förmodligen få en bättre pension än dom som inte är så kunniga eller intresserade) och mest verkar handla om pekpinnar och moralisk uppfostran av vuxna människor... näe, ett sådant system gillar jag inte.

Vill bara påpeka att jag tycker det är helt okej med privata pensionsförsäkringar, alltså att människor sparar pengar till sin pension utanför det allmänna pensionssystemet. Be my guest.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback