Kultur spelar roll

Jag skrev för ett par dagar sedan ett inlägg om att hedersvåld mycket väl kan tolkas utifrån kulturella faktorer. Idag på morgonen så hörde jag nyheten om att 22 människor dött under en fotbollsmatch i Elfenbenskusten när en läktare rasade. Det berättades också att fotbollsmatchen fortsatte efter olyckan. Just det här att matchen fortsatte spelas låter ju i mina öron väldigt konstigt. Men det här är en typisk grej som måste ses i ett kulturellt perspektiv. Jag kan inte sitta här och döma dom som valde att spela klart matchen och tycka att dom är dumma i huvudet för jag kommer från en annan kultur. Har man deras kultur kanske man har en annan syn på saker och ting som gör att det känns helt naturligt att spela klart matchen. Hade en ivorian hört att en läktare i Sverige rasat och 22 dött och hört att matchen avbröts kanske han eller hon tyckt att det var ett märkligt beslut.

Det är oerhört lätt att döma vad människor gör i andra kulturer utifrån ens egna kulturella ramar. Det är egentligen en etnocentristisk syn där man tolkar allt och alla utifrån vårt egna sätt att se på saker och ting. Vi bedömer vad som är ok och vad som inte är ok efter vår egen kultur och då blir genast alla andra kulturer väldigt konstiga och där vi tycker att mycket av vad som sker i andra kulturer är "fel" och obegripligt.

Att säga "alla människor är lika" betyder egentligen att man menar "alla människor är som vi" och är, såklart, etnocentristiskt.

Kultur spelar roll.

Behöver jag ens säga att jag tror att ett mångkulturellt samhälle, där vi alla har olika kulturella ramar, innebär enorma svårigheter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback