Kvinnor är en grupp

Precis som många feminister påpekar så är det konstigt att kvinnor betraktas som en grupp, medan männen ses som övriga mänskligheten, typ. Att det är så här blev tydligt inte minst på internationella kvinnodagen häromdagen när många kvinnor samlades och kände gemenskap med varandra för dom tillhör samma kön. Konstigt nog är det ofta samma feminister som klagar på att kvinnor ses som en särskild grupp som sedan ägnar sig åt gruppövningar tillsammans med andra kvinnor just för att dom är kvinnor. Nåväl.

Jag tänkte på det här med att kvinnor ses som en grupp igår när jag hörde på radio om ett projekt i Göteborg för hemlösa där dom får lära sig att hantera en dator. Jag bara satt och väntade på att dom skulle säga att projektet vände sig till hemlösa kvinnor men icke, det var för alla hemlösa! Wow! Som ni vet så finns det olika projekt som riktar sig till just hemlösa kvinnor och jag tror att anledningen till att det "funkar" utan att någon säger "men är ni helt goa i huvvet? Ni kan ju inte stänga ute vissa hemlösa på grund av kön!?" är just den att kvinnor ses som en grupp.

En datorkurs för hemlösa kvinnor ses som att man ordnar en datorkurs för en viss grupp - inte att man stänger ute någon grupp (männen). En datorkurs för hemlösa män skulle ses som att det är en datorkurs för "alla" men att en viss grupp är utestängd och skulle inte funka. Jämför med om man skulle ordna datorkurs för alla i Sverige som bara har ett öga, ja, det skulle vara ok, men skulle man ordna datorkurs i Sverige för alla med två ögon så skulle det kännas som att en viss grupp (dom enögda) stängdes ute och skulle inte vara ok.

Det här med att ses som grupp eller inte grupp är alltså olika för män och kvinnor och är en viktig ojämställdhetspunkt.

Kommentarer
Postat av: Marita

Lyssnade också på hemlöseprojektet om datorer: ett bra initiativ! Samtidigt som man blir bedrövad över att direktkontakten med ex. socialsekreterare blir allt mer beskuren.



Att det finns projekt riktade särskilt mot hemlösa kvinnor, har ju en orsak: hemlösa kvinnor är särskilt utsatta. Det är inget påhitt, eller ngn slags könsseparistisk ideologisk ruelse som ligger till grund för det.



Du talar om enögdhet, och kanske är det så att Du inte ser normeringen att man (könet) är människa i de allra flesta sammanhang, en slags hemmablindhet. Och vänta nu..innan Du går i taket...:) precis som jag som vit, hetero är enögd/blind för normeringen jag bär med mig. Bland HBT-personer och bland andra etniska grupper är jag den som är överordnad i vårt samhälle. Och det ställer såväl jobbiga som svåra krav på mig. Så jag försöker aktivt bekämpa mina egna fördomar/blindhet: lyckas ibland o misslyckas lika ofta, för det sitter hårt, ögonen öppnas inte på 1 dag. Eller 2.



/Marita

Postat av: vmm

Ja, det är faktiskt riktigt bra att hemlösa får lära sig använda en dator. Först tänkte jag typ "men ge dom mat och tak över huvudet först" men tänker man ett snäpp längre så måste ju ett av dom största problemen med att vara hemlös vara att inte kunna hålla kontakt med vare sig näraokära eller myndigheter. Så bara det att ha en mailadress och kunna kolla den då och då är nog en rejäl förbättring av livet för dom hemlösa. Dator kommer man alltid åt, t.ex. på bibliotek eller internetcafé.



Om att hemlösa kvinnor är särskilt utsatta: ja, jo, på vissa sätt. Eller det vete fasen. Män är generellt mer våldsutsatta och det gäller nog även hemlösa män. Och människor känner större medlidande för kvinnor och det gäller nog även hemlösa kvinnor.



Om det där att jag är, eller kan vara, hemmablind: visst. Så kan det mycket möjligt vara. Det kan jag per defintion inte veta. Precis som du inte kan veta om du är "hemmablind" när det gäller livsvillkoren för kvinnor. Du kanske är priviligierad men ser det inte för det kan du inte. Who knows.



Ändå måste jag säga att det är oroande att du känner dig priviligierad när du befinner dig bland HBT-personer eller personer med osvensk etnisk bakgrund. Det du gör då är att du tänker i kategorier. Jag har också kompisar som är HBT och av alla möjliga hudfärger och etniciteter och när jag umgås med dom så går jag aldrig någonsin omkring och tänker att jag är "överordnad i vårt samhälle" eller något sånt. Att hantera olikhet på ditt sätt, dvs medvetandegöra, poängtera för att på så sätt kunna "kompensera" tror jag är något otroligt kontraproduktivt. Mitt sätt, dvs att helt enkelt skita i kategoriseringen och döma alla som individer tror jag fungerar så mycket bättre. Du kommer att säga att "ja, men nu finns det en verklighet som...". Ja, det finns en verklighet som dömer dessa individer utifrån sexuell läggning och hudfärg och gud vet vad, men den verkligheten består av människors tankar och om alla faktiskt resonerade som jag och inte som du så skulle verkligheten vara en annan.

2009-03-14 @ 10:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback