Härlighet varar längst

Jag hör nu på Lunchekot om att ett kommunalråd greps för rattfylla i lördags och nu vill han tala ut och vill vara "ärlig och öppen" med det här. Hm...

Jag tänker så här:

Jag ställer inte krav på politiker att dom ska vara perfekta eller någon slags övermänniskor. Man kan vara en bra politiker och ändå köra rattfull, även om jag hatar rattfyllerigrejer.

Men nu gick den här politikern ut och var öppen och ärlig efter att han hade gripits av polisen. Det finns ju inte en chans i världen att han skulle kunna ha hemlighållit rattfyllan i och med att han gripits av polisen och antagligen kommer att åtalas. Så vad har han för val? Det kommer ut nu eller det kommer ut sedan. Att då gå ut och berätta att han vill vara öppen och ärlig om det som hänt känns lite... oärligt. Låt mig gissa att om inte polisen haffat honom så hade han idag inte varit så angelägen att vara öppen och ärlig om att han kört rattfull i lördags.

Om ett kommunalråd som inte haffats av polisen när han kört rattfull går ut i media och berättar att han vill vara öppen och ärlig och berätta att han kört rattfull, ja, då känns det öppet och ärligt.





Update: idag toppar regionala nyheterna i SVT-GävleDala med den här nyheten och ägnar sju minuter av 15 åt nyheten. Det är ju ingen hemlighet att det handlar om ett centerpartistiskt kommunalråd från en kommun som vi kan kalla Ovanåker... GävleDala sänder ett reportage om rattfylleri. Varje dag kör 401 människor rattfulla i Gävleborg, säger dom, och varje år dör 125 personer i hela landet i trafikolyckor som har samband med alkohol. "Och vilka är det då som kör rattfulla? Jo, det är män. Nio av tio rattfulla är män". Jag blir så trött på att vi män alltid, alltid pekas ut som skurkar. Visst, statistiskt är det säkert så att nio av tio rattfulla är män men var det nödvändligt eller ens nyttigt att påpeka det? Invandrare är överrepresenterade i trafikolyckor men jag tror inte SVT skulle säga "Och vilka är det som orsakar trafikolyckor? Jo, invandrarna". Det känns så onödigt att göra det här också till en könsfråga.




Update 090519: idag berättar man i SVT Gävle-Dala om att det här kommunalrådet motsatte sig provtagningen när polisen ville alkoholtesta honom. Han låste in sig i sitt hus och vägrade öppna dörren och polisen var tvungna att slå sönder ett fönster för att ta sig in. När kommunalrådet ville vara så öppen och ärlig om vad som hänt varför berättade han då inte om det dramatiska gripandet? Ville han försöka dölja det? Han som ju skulle vara så ärlig och öppen? Va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback