Ja till abort i Portugal

Idag har man haft folkomröstning i Portugal ifall abortlagarna ska mjukas upp. Det verkar bli ett ja, och jag tycker det är glädjande. Aborter är ju aldrig roliga, men det är ändå bra att möjligheten finns, tycker jag.

Abortfrågan tycker jag är ett bra exempel på en fråga som visar att vår kultur påverkar våra åsikter väldigt mycket. Människor i olika länder har väldigt olika inställning till aborter, och det beror ju inte på att människorna är olika, utan på att man har växt upp i- och lever i olika kulturer. Kulturerna, som man kanske kan kalla tankesystem, påverkar våra åsikter. En portugis som tycker abort är motbjudande kanske skulle ha en helt annan uppfattning om han eller hon var svensk. Eller jag, som ändå ställer mig positiv till abort, om jag var portugis så skulle jag kanske ha en annan uppfattning. Vår kultur påverkar våra åsikter.

Kulturer ändrar sig. För 100 år sedan så rådde en annan uppfattning om abort. Hade jag levt för 100 år sedan hade jag säkert tyckt annorlunda om abort. Om jag skulle leva om 100 år så kommer jag säkert att tycka annorlunda om abort än vad jag tycker idag. "Tidsandan", eller kulturen, påverkar mitt och alla andras tänkande och tyckande.

Men nu, så här på avstånd och om jag utgår från mina förmodligen kulturellt färgade värderingar, så tycker jag det är positivt att Portugal antagligen kommer att mildra abortlagstiftningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback