Nu ska sossarna ta debatten (igen)!

I lördags samlades ett stort antal socialdemokrater för att diskutera hur (s) ska bemöta Sverigedemokraterna.

Partisekreterare Marita Ulvskog (s) och partistyrelsemedlemmen Mats Johansson (s) förklarar i en debattartikel i Aftonbladet 080119 vad sossarnas nya strategi blir. Artikelns rubrik är "Vi ska bemöta sd:s hetspropaganda" (rubriken inom citationstecken och förmodligen skriven av Aftonbladet, min anm)

Så här inleds artikeln:

'På partikongressen 1978 sammanfattade Olof Palme en stor del av socialdemokratins budskap med: "Det får inte finnas vi och de - det finns bara vi". Idag, 30 år senare, finns all anledning att påminna om detta. Kärnan i det angrepp som olika högerextrema grupper nu riktar mot vår samhällsmodell är uppdelningen av människor i ett "vi" och ett "dom". Oavsett om sverigedemokraterna hetsar mot invandrare, mot muslimer, eller i vissa kommuner mot samer är grundtanken den samma. "Vi" har ett högre värde än "dom". '

Min kommentar: intressant att en av huvudanledningarna till min förtjusning för sd är att jag inte vill ha ett vi och dom, att ett samhälle med ett vi och dom är farligt och dåligt. Och sd är också noga med att påpeka att vi inte har olika värde, varken som individer eller kulturer. Men däremot är kulturer olika och vi i vår kultur gillar inte allt som finns i andra kulturer, särskilt inte när det då sker i vårt samhälle som "ska" vara mångkulturellt. Handen på hjärtat: gillar du alla inslag i andra kulturer lika mycket? Vad tycker du om kvinnlig könsstympning, t.ex.? Den är också förbjuden i Sverige, så tydligen är det ok att förbjuda vissa saker i andra kulturer.

Artikeln igen:

'Vilka "dom" är ändras med tidsandan. Sverigedemokraterna har sina rötter i den organiserade nazismen och fascismen. För partiets föregångare i olika nazistiska grupper var "dom" judarna. Idag är "dom" ofta muslimer eller homosexuella. Den underliggande uppdelningen är den samma.'


Min kommentar: är ett förbud mot kvinnlig könsstympning hets mot östafrikaner? Är ovilja att införa sharia eller försvar av yttrandefriheten hets mot muslimer? Jag tror Ulvskog och Co får lära sig skilja på grupp och handlingar, för att blanda ihop dom kan ge fruktansvärda konsekvenser.

Artikeln:

'Vårt grundläggande förhållningssätt är enkelt. Vi vill inte ha något samröre med sverigedemokraterna. Vi samarbetar inte med dem, gör oss inte beroende av dem och stödjer inte deras politik. I grunden handlar det om människovärde. För oss är alla människor lika mycket värda och har samma rätt. För sverigedemokraterna är det skillnad på människors värde beroende på var de kommer ifrån, vad de tror på och vilken hudfärg de har.'

Min kommentar: människovärde... ja, vem hävdar något annat än att alla människor är lika mycket värda? Sverigedemokraterna hävdar förvisso att alla inte har rätt att bo i Sverige, men vad har det med människovärde att göra? Sossarna säger att för dom är alla lika mycket värda och har samma rätt, och eftersom dom verkar mena att det handlar om frågan om man har rätt att bo i Sverige så menar dom alltså att alla har rätt att bo i Sverige. Om dom nu resonerar så och ändå själva haft en reglerad invandring under alla sina år vid makten så kan jag inte tolka det som annat än att dom medvetet stått för att människor inte har samma värde. Men nu har dom alltså ändrat sig och är för en fri invandring. Och det här med samma rätt? Ska vi ha samma rätt oavsett nationalitet? Borde jag ha fått rösta i det serbiska valet igår? Om Sverigedemokraterna tycker att bara svenska medborgare ska få rösta i svenska val, är sd då emot alla människors lika rätt? Vad har (s) i kikaren här?

Artikeln avslutas så här:

'Här måste vi vara självkritiska, sverigedemokraterna har alldeles för länge fått bedriva sin hetspropaganda utan att möta ett tillräckligt starkt organiserat motstånd från det demokratiska Sverige. Det måste vi nu ändra på.

För oss socialdemokrater finns det bara en väg att gå. Vi kan bara bekämpa sverigedemokraterna med kunskap och goda argument. Vår Demokratikonferens i helgen är startskottet på ett omfattande arbete i hela landet. För människovärde, mot högerextremism.'

Min kommentar: jaha, nu ska sossarna byta strategi och börja bemöta sd med kunskap och goda argument. Ja, den förra strategin med okunskap och dåliga argument fungerade ju uppenbarligen inte.

Det här att sossarna nu "ska ta debatten med sd" har vi ju hört förr. Men kanske blir det av den här gången. Det som faktiskt oroar mig är att (s) inte verkar vilja debattera dom problem som (sd) ser: bristen på integration som skapar ett samhälle som är uppdelat i vi och dom, med djupa kulturella klyftor och obefintlig samhällsgemenskap. (s) säger att dom är emot vi och dom, men det är deras politik som skapat det mångkulturella samhället där dom i Ronna, Rosengård och Bergsjön knappast känner någon kulturell samhörighet med övriga samhället. Dom bemöter sd genom att säga att dom hävdar människovärdet (dom i segregerade förorter kanske tycker att sossarna inte helt lyckats med den politiken heller). Sossarna pratar inte med sd, utan om sd, som om sd vore ett parti emot alla människors lika värde, som att sd dömer människor efter hudfärg eller vilken gud dom tror på, som att det är 1930-talets stöveltramp som hotar. Allt detta medan samhället fortsätter att krackelera och sd vinner röster och (s) står där och säger att dom debatterar med kunskap... tihi. Förlåt, man ska inte skratta åt sådant här, men det är lite skrattretande, faktiskt.

Så länge sossarna är ute och skjuter efter sd i debatten med argument som om dom slogs vilt mot 1930-talets nassar så kommer dom att misslyckas. Men dom kommer inte att ge sig, ska ni se. Nästa år vid den här tiden så får vi säkert se nya artiklar om att nu ska sossarna "ta debatten med sd". -Same procedure as last year, miss Sophie? -Same procedure as every year, James.


Definition av svensk kultur

Sverigedemokraterna pressas ofta på frågan om vad svensk kultur är. Människor som till vardags använder detta uttryck med lätthet verkar helt plötsligt inte veta vad det betyder så fort dom pratar med en sverigedemokrat.

Jag kom på en definition idag som jag tror kan bli användbar: svensk kultur är när den kulturella skillnaden jämfört med en annan kultur går mot noll. Jag tror människor håller med om att det finns kulturer som ligger närmare varandra än andra. Norsk kultur ligger närmare svensk kultur än vad pakistansk kultur gör, till exempel. När då den där kulturella skillnaden jämfört med svensk kultur går mot noll, ja, då har vi svensk kultur. Kanske kan det hjälpa någon som pratar med en sverigedemokrat att förstå vad svensk kultur är.

"Flyktingar kan vara lönsamma"

Flyktingar kan vara lönsamma, är rubriken på en artikel på SVT-text. Jag brukar inte tänka på flyktingmottagning i ekonomiska termer, men det var ju ändå en fascinerande rubrik som SVT valt. Smaka på rubriken, rulla den runt i munnen och fundera på varför man skriver så.

Artikeln handlar om att Ljungby kommun varje år tjänar miljontals kronor på att ta emot flyktingar. Kommunen tar varje år emot 45-50 flyktingar och får drygt 180.000 kronor i bidrag från staten varje år/per flykting i arbetsför ålder. Skillnaden mellan kostnader och bidrag är alltså miljontals kronor i överskott för kommunens del.

Några funderingar: det är ju märkligt att man framställer det här som en ren vinstaffär för samhället, när det i själva verket handlar om att staten varje år betalar 180 tusen i bidrag per person i arbetsför ålder. Självklart kan det vara en vinstaffär för en enskild kommun, men för samhället i stort...? Den andra funderingen är att det här faktiskt innebär att jag, när jag betalar skatt till staten, i praktiken betalar en slags skatt till Ljungby kommun som dom egentligen inte behöver. Den tredje funderingen, som hör ihop med den andra, är att det inte är något optimalt system där kommuner i vissa fall kan tjäna pengar på flyktingmottagande, samtidigt som andra kommuner förlorar på det. Den faktiska kostnaden för en kommun att ta emot en flykting varierar såklart kraftigt från kommun till kommun, och beror på saker som arbetsmarknadsläge, bostadssituation, skolsituation osv osv osv. Jag anser att det är svårt att räkna fram en exakt prislapp för vad det kostar att ta emot en flykting, men Ljungby kommun har tydligen lyckats räkna fram en exakt prislapp och då konstaterat att de tjänar på det. Sverigedemokraterna har i flera kommuner begärt att det ska räknas fram hur mycket flyktingmottagningen i kommunen kostar, och Ljungby kommun har tydligen varit en föregångare här. Det ska bli intressant om fler kommuner gör en sådan här uträkning.

En uträkning av den faktiska kostnaden för flyktingmottagandet vore önskvärd. Då skulle kommunerna kunna få ersättning för sina kostnader, varken mer eller mindre. Det är på sätt och vis stötande att Ljungby kommun nu tjänar bidragspengar, alltså får mer än dom egentligen behöver, på invandringen. Slöseri med skattepengar. Varje kommun borde få ersättning för sina faktiska kostnader, och det skulle också leda till att ingen kommun behöver tveka om flyktingmottagning av ekonomiska skäl. Och det i sin tur kan leda till att vi får en bättre fördelning av invandrare än vad vi har idag, där vi har kommuner som t.ex. Södertälje, Malmö och Landskrona med så stor andel invandrare i befolkningen att det försvårar integration samtidigt som det finns kommuner som i stort sett inte har någon invandrare.

Mångkultur - nej, tack

Så fort vi människor träffar en annan människa så gör vi omedvetet eller medvetet en bedömning av den andre. Vi ser på klädstil, utseende, sätt att prata, ordval osv och gör en bedömning av vad det här är för någon människa. Det där sker oftast blixsnabbt och kan såklart ibland leda till felaktiga slutsatser, men det är också mycket viktigt att vi gör det här för att vi ska fungera socialt.

I en mångkultur rämnar det här otroligt viktiga systemet. Jag tänker så här: när man åker på semester till ett annat land med en annan kultur så kan vi inte längre bedöma människor korrekt. Vi kan inte känna känslan av vad det är för person vi möter. Vi kommer till exempel inte att kunna ana om det är någon som försöker lura oss (vilket leder både till att vi kan bli lurade men också till att vi kan tro att någon som inte vill lura oss är ute efter att lura oss). Vi har svårt för att göra affärer (är det en "bilförsäljare", en maffioso eller en Fröken Ärlig vi har att göra med?) och när det gäller kärleksaffärer och också vänskap så är det så lätt att missförstå och misstolka. Det där med sociala interaktioner är mycket komplicerat och helt omedvetet vägs varenda muntlig eller kroppslig signal vi sänder ut på guldvåg av andra människor, och slutmålet är såklart att den andra människan helt enkelt ska klara av att bedöma vad vi är för någon filur.

Jag tror att det är viktigt att vi i ett samhälle har någorlunda lika referensramar. Träffar man någon från en annan kultur och som har ett annat modersmål så kommer du för det första att inte kunna göra en korrekt bedömning av den här personen; du kan inte bedöma språket, klädseln eller uppträdandet för att "placera" personen rätt. Då säger folk "ja, men prata med personen då så får du lära känna honom/henne". Icke. För det första är det omöjligt att gå runt och prata med alla man möter för att få en uppfattning om dom. Och för det andra så är det inte samma "system" som går igång när man lär känna någon genom prat som det omedvetna bedömandet av hur personen agerar och ser ut. Det är olika dimensioner. "Pratkännandet" är ytligt, ofullkomligt och dessutom styrt av den som pratar. För det tredje så kan du inte göra om pratkännandet av en person till ett korrekt bedömande. Jag menar så här: det personen säger kan inte omvandlas till dom kulturella signaler och koder som personen sänder ut. Stämmer det personen säger och det du kulturellt "läser av" personen inte överrens så kommer du instinktivt känna att något är fel, eller åtminstone inte riktigt "känna" för personen. Dessutom, för det fjärde kanske man kan säga, så är det omöjligt att riktigt förstå varandra över kulturella gränser även om vi korrekt kan bedöma en annan människa. Jag tänker så här: om du kan placera en människa från en annan kultur i överklass, arbetarklass, lågutbildad, högutbildad, ytlig, humoristisk, filosoferande, blyg, rik, fattig osv. så har man ÄNDÅ inte förstått den människan. För det betyder inte samma sak att vara blyg japan och blyg amerikan... dom är förmodligen mer olika än vad två blyga japaner eller två blyga amerikaner är varandra. Så att då tro att en blyg japan och en blyg amerikan har samma personlighetstyp är vilseledande och... etnocentristiskt (äntligen får jag använda det ordet...).

Jag tror att det är viktigt i en kultur och i ett samhälle att vi kan göra korrekta bedömningar av dom människor vi möter. Kanske är det det som gör att vi är en kultur, dvs. att vi kan "läsa av" varandra. Om vi inte kan läsa av varandra så kan det så klart leda till vi-och-dom-känslor i ett samhälle (mycket dåligt), för att använda ett modeord: utanförskap, dvs. man känner inte att man hör hemma, och det i sin tur leder till att man inte känner något ansvar för varken samhället eller andra människor. Det kan leda till våld och kriminalitet, för man kan inte läsa av andra människors signaler korrekt, och då bryr man sig inte heller om dessa människor lika mycket. Det leder till att vi, alla, känner osäkerhet inför varandra, och det leder i sin tur till allt ifrån att högutbildade invandrare inte får jobb som dom är kvalificerade till till att fru Svensson känner sig otrygg när hon går till Konsum och handlar på förmiddagen.

När nu Sverige har som ideal att bli mångkulturellt är det som att be om problem. Ett mångkulturellt samhälle är dysfunktionellt. En mångkultur är ingen kultur, och en kultur är förutsättningen för att människor ska fungera. Mångkultur gör att vi inte kommer att kunna bedömas som individer utan istället kommer folk att bedöma det dom kan se, och det är din kulturella tillhörighet. I ett mångkulturellt samhälle kommer vi alla att först och främst bedömas utifrån vår kultur, för det är det folk kan bedöma, och inte utifrån vår personlighet och vår individ, för det kan folk inte bedöma.