Hockeyspelare får inte vaccin före alla andra!

Landstinget i Gävleborg säger nej till Brynäs IFs begäran att hockeyspelarna ska få förtur till vaccineringen mot svininfluensan. Jag tycker det var väldigt bra att landstinget sa nej till det.

Jag har i flera år gått och tyckt det är konstigt att hockeyspelare, som utsätter sig själva för en risk genom att spela hockey, verkar kunna gå före alla vårdköer som finns. Skadar dom knän eller fötter och behöver en operation så verkar dom inte hamna i samma kö som tant Svensson. Jag är pragmatisk och jag förstår att dom är sysselsatta i en speciell bransch men när dom häromdagen krävde att Brynäs hockey-spelare skulle prioriteras när det gäller vaccination mot svininfluensan så tyckte jag det gick för långt.

Självklart ska riskgrupper prioriteras när det gäller vaccineringen. Och läkare, ministrar, poliser och brandmän och sådant. Det ställer jag helt och hållet upp på. Men hockeyspelare!? Nej. Samhällets allra mest grundläggande funktioner måste fungera och det är inte förhandlingsbart. Det MÅSTE funka. Men ishockey är INTE en av samhällets mest grundläggande funktion.

Jag undrar ju vad Brynäs ledning tänkte när dom ville att spelarna skulle prioriteras. Vad är deras syn på hockeyns roll i samhället?

Kommentarer
Postat av: FiaEllen

Jag tror att detta är den enda fråga vi tycker lika om :)

Postat av: vmm

FiaEllen: okej... Alltid nått :)

2009-09-30 @ 01:10:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback