Återvandringsbidrag utmärkt integrationsförslag

Jimmie Åkesson (sd) utfrågades idag av Åke Ortmark i ett tv-program i tv-kanalen Axess.

I slutet av intervjun så frågade Åke Jimmie om det här med återvandringsbidrag som SD föreslår ska erbjudas invandrare. Någonstans 1-1,5 miljoner människor i Sverige beräknas ha invandrarbakgrund. Åke frågade hur många SD räknar med ska utnyttja återvandringsbidraget, och Jimmie sa att han inte visste. Efter att ha pressats av Åke att säga om det kunde röra sig om ett tusen, tio tusen eller hundratusen sa Jimmie tillslut att det kanske skulle röra sig om tusen familjer om året. Åke sa då att det kunde ju knappast påverka integrationen om det finns över en miljon invandrare i Sverige.

Så långt debatten. Nu till mina tankar: återvandringsbidrag tror jag är alldeles utmärkt för integrationen. Hur många som använder det spelar ingen roll. Det funkar även om ingen använder det. Antalet invandrare spelar ingen roll för integrationen under förutsättning att man har en fungerande integrationspolitik.

Jag tänker så här: om det finns en möjlighet att återvandra till sitt forna hemland, men att man ändå väljer att inte göra det, så har man valt att stanna i Sverige. Och invandrare som själva valt att stanna tror jag har mycket bättre möjligheter att integreras. Bor man i ett land där man själv valt att bo och inte tvingas till att bo så blir inställningen till framtiden i landet förmodligen en helt annan.

Så ett återvandringsbidrag tror jag skulle vara bra både för dom som väljer att använda det och för dom som väljer att inte använda det.

TILLÄGG skrivet 070429:

Igår hörde jag på nyheterna i radio om att regeringen kommer att införa ett återflyttningsstöd till irakier som vill återvända. Stödet handlade om att regeringen (via en tysk organisation) skaffar ett jobb åt den återvändande i Irak och betalar lönen under ett år. Alldeles utmärkt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback