Våldtagna män blir våldtagna kvinnor

På nationaldagen höll några feminister en manifestation under parrollen Sverige är fantastiskt! Det har dom såklart rätt i, men dom var ironiska så dom menade det inte.

Dom skriver i uppropet:

Sverige är fantastiskt!

- här blev 4 206 kvinnor våldtagna 2006
- här blir kvinnor kränkta i domstolen
- här styrs domslut av mäns normer och värderingar
- här vågar inte kvinnor lita på rättsväsendet

Tillsammans, män och kvinnor, visar vi onsdag 6 juni att vi inte accepterar rättsväsendets diskriminering av kvinnor!


När jag går in och kollar på BRÅ hur många våldtäkter det anmäldes under 2006 så är det 4208. Alltså två fler än vad feministerna säger att antalet våldtagna kvinnor var. Alltså begicks två våldtäkter mot män och resten mot kvinnor. Det som är mycket märkligt i sammanhanget är att BRÅ inte könsindelar sexualbrotten. När det gäller misshandel så kan man kolla hur många brott som skedde mot kvinnor och hur många som skedde mot män (eller rättare sagt så delas misshandelsstatistiken i alla fall på vissa delar av BRÅ in i kategorierna misshandel mot kvinnor, misshandel mot barn och misshandel mot övriga), men det går inte när det gäller sexualbrotten. Varifrån kommer då den här siffran 4206? Jag vet inte.

Läste idag ett pressmeddelande från Södersjukhuset i Stockholm (pressmeddelandet är från 21:a maj i år). Där skriver dom att dom varje år får in ett tiotal män (över 15 år) som utsatts för sexuella övergrepp, så därför ska man nu starta ett program för hur man ska ta hand om dessa män. Det handlar t.ex. omedelbar provtagning för sexuellt överförbara sjukdomar och psykiskt omhändertagande. Ett sådant här program har man haft tidigare men då bara för kvinnor. Män har... ja, inte vet jag. (åh... tack så mycket snälla sjukhuset för att ni numera även hjälper män trots att dom är män. Så storsint!)

Vet ni vad jag tror? Jag tror för det första att det finns ett stort mörkertal när det gäller män som utsatts för sexuella övergrepp. Alltså att dom inte anmäler. Jag tror att dom drar sig länge för att söka vård, och jag är inte så säker på att sexuella övergrepp mot män anmäls i samma grad av sjukhusen. Och dessutom tror jag att feministerna gjort en liten fuling med statistiken. Jag tror för det första att någon läst fel på 4208 och 4206, men sedan har dom helt enkelt utgått från att alla dessa är kvinnor. Våldtagna män i statistiken blir våldtagna kvinnor i debatten. Det är ingen slump heller att feministerna går ut och demonstrerar just mot 4206 våldtäkter mot kvinnor. Det är liksom inte våldtäkter i sig dom är emot. Dom skulle inte kunna gå ut och protestera rent allmänt mot våldtäkter (eller jo... så länge dom och allmänheten förutsätter att det handlar om våldtäkter av kvinnor så skulle det funka). Det måste vara våldtäkter mot kvinnor för att det ska vara intressant för feministerna.

Fotnot: jag tror ändå att en förkrossande majoritet av dessa 420x våldtäkter handlar om våldtäkter mot kvinnor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback