Hat mot homosexuella

Idag slogs en kvinna ner med en yxa inne i RFSLs lokaler i Stockholm. Just nu är det väl ingen som ritkigt vet motivet, men man kan gissa att det gjordes av någon som inte gillar homosexuella.

Varför finns det människor som hatar homosexuella och homosexualitet? Vad är problemet? Vissa tycker också att det här är en väldigt viktig fråga, och jag fattar inte varför. Jag misstänker att man för att förstå hatet måste lämna logikens land och hitta känsloargument, men... varför? Nej, det är obegripligt för mig.

Jag tycker inte sexuell läggning över huvud taget ska finnas med som faktor när man bedömer människor. Därför ogillar jag starkt sådant som pride-parader och organisationer som är uppbyggda runt medlemmarnas sexuella läggning. Sådant stärker bara bilden av homosexuella som Annorlunda och att sexuell läggning inte är en privatsak som inte definerar oss.

Vi människor är heterosexuella, homosexuella, vita, svarta, män, kvinnor osv. och för att undvika att vi ska bli kategoriserade utifrån dessa grupperingar och istället som individer så bör vi inte medvetet förstärka dessa gruppindelningar. Går du med i en grupp för heterosexuella och svarta och män så innebär det att du ser dig som tillhörig dessa kategorier... du erkänner dessa kategorier som kategorier... och andra kommer också att börja se dig som tillhörig dessa kategorier.

Jag vet inte varifrån hatet mot homosexuella kommer, och jag säger inte att pride eller RFSL orsakat det, men jag vet att en förutsättning för hatet är att sexuell läggning ses som en definerande faktor för gruppindelning och kategorisering av människor. Vill man att homosexualitet ska ses som lika naturligt som heterosexualitet, och därmed vara ointressant som kategori, så är prideparader inte rätt väg att gå.

UPDATE: 070530

Jag sitter och lyssnar på en debatt i Studio1 i P1 om hatbrott, alltså brott som riktar sig mot, i det här fallet, homosexuella på grund av att dom är homosexuella. Inslaget inleds med en enkät där dom frågat folk på stan vad dom tycker om homosexuella. I panelen fanns en tjej från RFSL som sa att bara det där att göra en sådan enkät visar på ett vi- och dom-tänkande när det gäller homosexuella. Jag tror att jag förstår precis vad hon menade där.

När jag skriver att jag är emot prideparader så menar jag inte att jag är emot demonstrationer emot hatbrott, emot brott mot homosexuella, för sexuell frihet osv. utan jag menar bara att jag är rädd att det förstärker vi- och dom-känslan.

Åter till det här programmet: dom spekulerade i varför det finns ett hat mot homosexuella. Rädsla, lät det som dom flesta trodde. Rädsla för sådant som var okänt. Jag tror inte det är så himla okänt, och jag skulle vilja veta vad rädslan i sig beror på. Hatet beror på rädsla som beror på... vad? Ingen lyckades förklara det för mig.

Programmet avslutades med att alla i panelen fick säga om dom skulle säga till att det var olämpligt om dom fick höra folk som skämtade om homosexuella, t.ex. om man var på arbetsplatsen. Alla sa typ "oftast gör jag..." eller "jag brukar säga...". Eh... är det bara jag som inte kan påminna mig att jag någonsin har hört någon dra ett "bögskämt"? Om det är så vanligt, varför hör jag det aldrig? Jag förstår att många kommer att tänka att jag inte tänker på det för det är så vanligt, och det kan jag inte just nu säga emot, men... om vi säger så här: från och med nu ska jag tänka på det så att jag verkligen lyssnar och lovar att lägga märke till det. Promise.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback