Kvinnor och barn ska inte torteras

De senaste veckorna har det uppdagats att svenska soldater var inblandade i ett fall av tortyr av en ung kongolesisk man 2003 när svenska soldater var på en FN-mission i Kongo. Själva tortyren skedde av franska soldater, men det som det handlar om är att dom svenska soldaterna inte hindrat dom franska soldaternas tortyr.

När jag hörde om den här grejen så fick jag en fundering om svenska soldater skulle ha sett mellan fingrarna om det varit en kvinna som torterats. Hade svenska soldater tillåtit franska soldater att tortera en kvinna? Min gissning är att det hade dom inte. Då hade dom nog ingripit mer resolut för att avbryta tortyren. Men det är såklart bara en gissning.

Jag kollar ofta på JämOs webbsida (
http://www.jamombud.se/), och där hittar jag en länk till en tidningsartikel i Uppsala Nya Tidning som kommenterar det här fallet med den torterade mannen. Kvinnor och barn i fokus för NBG är rubriken på artikeln. NBG är en förkortning för Nordic Battle Group. Artikeln berättar att bland annat JämO och biståndsministern träffats för någon slags endagsdiskussion i Enköping.

Jag citerar från artikeln: "De senaste dagarnas debatt om insatsen i Kongo 2003 och att svenska militärer utan att ingripa bevittnade hur en ung kongoles av fransk militär utsattes för brutala förhörsmetoder kommenterades av Peter Rådberg (mp), ledamot i försvarsutskottet, som deltog i utbildningsdagen som gäst:

- Om händelserna i Kongo utspelades som beskrivits i medier är det bedrövligt. Det måste sitta i ryggmärgen hos svenska militärer på utlandsuppdrag att mänskliga rättigheter ska respekteras även i skarpa situationer. Det är jättebra att Karl Engelbrektson
[general, min anm.] lyfter upp genderfrågorna inom NBG, men samtidigt kan man se att försvarsmakten på 20 år inte realiserat de visioner som finns om kvinnor i försvaret. Det finns ännu inte ens materiel anpassade för kvinnor, underkläder och ryggsäckar till exempel."

Ja, den här diskussionens uttalade syfte var att öka gendermedvetandet. Även om jag tror att tortyren av den här mannen inte stoppades just på grund av att han är man så är jag inte säker på att NBGs "fokusering på kvinnor och barn" kan förhindra att män i framtiden torteras för att dom är män.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback