Brandkåren dömer dig efter kön

Jag såg precis ett inslag i regionala Gävle-Dala-nyheterna om kvinnliga brandmän. Regionen har tydligen väldigt få kvinnliga brandmän, men en person som intervjuades (minns inte namnet) sa att man ska ha samma fysiska krav på både manliga brandmän och kvinnliga brandmän. Därmed har man ju valt en fundamentalt annan väg än polisen som sänkt kraven på kvinnor för att få in fler kvinnor. Men lite kryptiskt avslutas reportaget på nyheterna med att "positiv särbehandling av kvinnor tillämpas av brandkåren, detta för att få fler kvinnor in i brandkåren" (citatet ej exakt utan fritt ur mitt minne så citera inte det i fler led för då kan det bli fel).

Varför är det viktigt med kvinnliga brandmän? Varför ska man över huvud taget tänka på kön när det gäller brandmän? Den "positiva" särbhandlingen av personer av ett visst kön är katastrof (om man nu inte tycker kön ska vara en viktig faktor i människobedömningen).

Jag blev nästan gråtfärdig när jag såg det här reportaget. Vi har så långt kvar till jämställdhet. Och när det handlar om just brandkåren så går det ju inte att agera som kund-företag och bara sluta köpa från företaget utan jag betalar faktiskt skatt till brandkåren... (slutar jag betala den så kommer Kronofogden att höra av sig ;) Att "gå ur" brandkåren och sluta betala skatt till den och bilda en fristående jämställd brandkår är svårt, för att uttrycka sig milt. Och det är just det som gör det här så hemskt! Jag kan liksom inte välja att lämna, jag måste fortsätta att betala pengar till den här "skiten". När företag betér sig som svin är det hur enkelt som helst att låta bli att shoppa hos dom, men när staten och myndigheter håller på med sånt så komplicerar det situationen rejält.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback