Dom ofina ordens tyranni

Som en eftertanke till mitt förra inlägg om dom fina ordens tyranni så kan jag också säga att det finns ett slags "dom ofina ordens tyranni". Jag tänker på ord som främlingsfientlig, rasist och nazist som alltid kastas upp i ansiktet på till exempel sverigedemokrater som påpekar problemen med mångkultur och flyktingströmmar. Är man emot flyktingströmmar så "är man nazist och vill ha en Förintelse igen". Sedan är debatten liksom slut. Och det vet såklart den som yttrar omdömet om sverigedemokraten och det är därför han eller hon säger det. Det finns flera sådana här ord som avslutar debatten som t.ex. antidemokrat, varför inte "kapitalist", antifeminist... jag kan säkert komma på fler ord senare. Dom här orden är skällsord och används som någon slags härskarteknik.

Både dom fina orden och dom ofina orden används för att förstöra en öppen debatt, avhumanisera sina meningsmotståndare, rättfärdiga övergrepp mot dom mänskliga rättigheterna... Rasist skall naturligtvis kallas för rasist, nazist för nazist, antidemokrat för antidemokrat, antifeminist för antifeminist (osv osv), men nästa gång du hör någon kalla en stor flyktingström för ett problem så tänk efter vad du sysslar med om du kallar personen rasist, nazist, främlingsfientlig, antidemokrat osv. Vad fan är det du sysslar med då? Vad håller du på med? Är du möjligen en Dom-ofina-ordens-tyrann?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback